[column] Liefde

[column] Liefde
  • Food-en-retail
  • 23 okt 2018 @ 09:25
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Food

Voor deze coverstory kwamen we als redactie tot de conclusie dat er drie belangrijke trends te benoemen zijn als het gaat om food & retail.

Allereerst is er de enorme opmars van technologie bij het boodschappen doen. Apps, kassaloos afrekenen, zelf scannen met je mobiel of een apparaat van de super, online bestellen via de chatbot en laten bezorgen, Google Assistent, het is techniek wat de klok slaat.

Ik vind het persoonlijk ongelooflijk lekker shoppen. Ik juich elke technologische stap die gemak en comfort bevordert namelijk toe. Op de zelfscan staan naast de weekaanbiedingen ook nog eens mijn bonusaanbiedingen! Halleluja, deze week mijn favoriete icetea, speciaalbier, koffie en ontbijtkoek als lokkertjes. Geen gedoe bij de kassa, want ik kan zelf afrekenen en snel de winkel uit. Nu nog een keer online bestellen. Hoewel… ik ben toch meer iemand van zelf doen. Kan ik in de winkel direct ideeën opdoen voor het avondeten.

Tweede trend is vergroting van het aanbod van biologische producten. Ik houd - sinds een paar jaar - steeds meer van gezond eten. Voorheen graaide en snaaide ik maar wat raak. Lette niet op vet of te veel suiker. Totdat het lichaam even haperde en ik noodgedwongen voortaan nauwgezet het volledige etiket van elk product spel en daarbij dus steeds vaker liever biologisch pak dan de platte variant. Het leven is te kort om ongezond te eten.

De derde trend is verbinding. Vreselijk EO-woord, maar eten doe je volgens de heersende supermarktmores samen. Liefde gaat door de maag en eten is vooral een fenomeen waarvan je samen geniet. Elke zichzelf respecterende supermarktketen heeft met kerst een tranentrekkende commercial met eenzame oudjes of zoals recentelijk een Syrische vluchteling die aan tafel wordt genood. Want we laten niemand in de kou staan. Mooi voorbeeld in dit verband vind ik de laatste actie van Bagels & Beans die mensen die elkaar niet kenden een belegde bagel liet delen, terwijl singer-songwriter Gerson Main ter plekke een liedje voor hen schreef. Met het event Deel een bagel, deel de liefde! wil Bagels & Beans het belang van liefde en verdraagzaamheid onder de aandacht brengen.

Dat is toch een mooi streven, marketeer!? Techno prima, maar bewaak altijd de kern van de zaak: uiteindelijk draait het om de liefde.

P.S. Over liefde gesproken: Ivo Roefs, scheidend co-CEO van DDB, en Manfred Bik hadden een mooi gesprek met elkaar over de liefde voor het vak reclame. Zie onze website met trefwoorden ‘Roefs’ en ‘Bik’.

Dit editorial staat in MarketingTribune 18 met als coverstory Food & Retail, verschijningsdatum 23 oktober 2018.

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken