[column] Als het maar gezond is

[column] Als het maar gezond is
  • Food-en-retail
  • 29 nov 2018 @ 10:23
  • Link
  • Roel Welsing
    Roel Welsing

    Algemeen Directeur
    Apenheul
  • Maatschappij

Onlangs werd bekend dat de helft van de Nederlanders te zwaar is en dat dit aantal toe blijft nemen. Wat is de rol van ondernemers, consumenten en politiek als het gaat om voeding? Waar begint en eindigt die verantwoordelijkheid? Wat werkt en wat niet? Recent stond dit onderwerp centraal tijdens het eerste congres over een gezond dagje uit in Apenheul.

Allerbelangrijkste

Als je aan mensen vraagt wat ze het allerbelangrijkste vinden in het leven, geven de meeste mensen als antwoord: gezond zijn. Toen ik in de leeftijd was dat mijn kinderen werden geboren, hoorde ik mij overal zeggen: ‘Het maakt niet uit of het een jongetje of meisje is, als het maar gezond is’.

Gezondheid is een belangrijk thema voor mensen en dus ook voor klanten. Goed dat ook ondernemers hier bij stil staan.

Ik ben geen bioloog, geen gedragsdeskundige of voedingsexpert, wel ben ik steeds weer verrast door mijn eigen zwakte als het gaat om lekker eten. Ik ben dol op chocolade, op koekjes, op drop en vette happen. Heer-lijk! En ook Hel-lup! Ik wil best, maar het lukt me niet alleen. Ik denk dat dat voor heel veel van onze klanten ook geldt.

Hoe gaan we daar als ondernemers nu mee om? Vinden we dat we hier als ondernemers überhaupt iets mee moeten?

Ondernemingen en dus ook wij, als sector, staan niet langer meer los van de maatschappelijke discussies. Steeds vaker moeten ook wij een mening hebben over maatschappelijke vraagstukken en laten zien dat we onderdeel uitmaken van die maatschappij, dat we er niet los van staan. Dat geldt voor thema’s als energie, afval, veiligheid, sociale impact, overgewicht en ook voor het eten en drinken dat wij aanbieden. Steeds meer consumenten verwachten van ondernemers dat ze niet alleen nadenken over het hier en nu, maar ook over de toekomst. Ze willen weten waar iets vandaan komt, hoe het wordt gemaakt en door wie. Ze willen er op kunnen vertrouwen dat organisaties daar verantwoord mee omgaan. Dat geldt zeker ook voor voeding - lokaal, biologisch, fair trade en gezond: er is nagedacht over meer dan alleen de kostprijs en de winst.

 

Commercieel succesvol

Gaat gezond dan ten koste van de beleving van de klant of de winst? Of positief geformuleerd: Kunnen we dan als ondernemers niet allebei: én een maatschappelijke rol nemen én er een commerciële kans van maken? Ja, dat kan.

Er is een groeiende markt voor proposities die rekening houden met meer dan alleen de winst- en verliesrekening van de eigen onderneming. Kijk bijvoorbeeld naar het succes van De Vegetarische Slager of de Verspillingsfabriek. Niet eenvoudig, wel uitdagend én ook noodzakelijk. Als alle mensen op de wereld het consumptiepatroon van een Nederlander overnemen, dan hebben we 3,5 wereldbollen nodig. En die zijn er niet...

Samenvattend: de vraag naar bewust consumeren neemt toe en de vraag naar gezonde voeding daarmee ook. Het is aan ons als ondernemers om het juiste aanbod te ontwikkelen. Een aanbod dat zowel verantwoord als commercieel succesvol is. Het is èn èn. Daar ligt de grote uitdaging!

Bronnen: volksgezondheidenzorg.info, gezonduit.nl.

 

 



Roel Welsing

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken