[column] Next generation packaging: Hoe pak je digitieners en scrumbo's in?

[column] Next generation packaging: Hoe pak je digitieners en scrumbo's in?
  • Food-en-retail
  • 5 feb 2019 @ 11:46
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • WinkelenStorytellingPackaging design

Jongeren hebben de toekomst. Hoe blijf je als merk interessant voor de ‘30-minners’, Wat zijn de jongerentrends en welke rol speelt de verpakking hierbij?

Digitieners: Instagrammable packaging
De jongeren van nu zijn geboren in een digitale wereld. Veel van hen konden eerder swipen dan praten. Ze doen alles met hun smartphone en leggen hun hele leven vast op Social Media met als doel om zoveel mogelijk likes te verzamelen. Wil je als merk een plekje veroveren op de timeline van een digitiener? Dan is het belangrijk dat jouw product foto- of videowaardig is. De verpakking helpt je hierbij. Van foodverpakking tot verzenddoos: Mooie, originele verpakkingen worden massaal gedeeld. Wil je scoren met een video? Voeg extra uitpakmomenten toe voor een unieke unboxing experience. Het gaat erom dat men gezien wil worden met jouw verpakking. De verpakking wordt dan een soort hebbedingetje en maakt van jouw klanten trouwe fans.

Playtail: fun packaging
In een wereld vol prikkels moet je als merk voortdurend ‘vechten’ om aandacht. De funcfactor wordt steeds belangrijker. Mede gevoed door (digitale!) technologische ontwikkelingen zijn de mogelijkheden haast onbegrensd. Steeds meer retailers voegen spelelementen toe aan hun winkel of product. Deze trend wordt ook wel playtail[1] genoemd en is een soort combinatie van play & buy. Je kunt heel eenvoudig spelelementen aan een product toevoegen via de verpakking door middel van QR, AR of NFC. Het spelelement start wanneer shoppers met hun smartphone de code op de verpakking scannen.

Verwend: pak je gemak
De 30-minners zijn verwend. Google en Siri kauwen alles voor, shoppen doe je online en eten doe je het liefst elke dag buiten de deur. Food is een soort lifestyle geworden. Je bent niet alleen wat je eet, maar ook waar je eet en daar(mee) wil je graag gezien worden. Hier ligt wederom een belangrijke rol voor Instagrammable packagingdesign. Een andere verklaring voor de toegenomen buitenshuisconsumptie is tijdsgebrek. Iets waar veel jongeren mee kampen. Hierdoor stijgt ook de vraag naar convenienceproducten. Verpakkingen spelen hierbij een belangrijke rol en moeten de buitenshuisconsumptie (take away en delivery) zo aangenaam mogelijk maken.

Scrumbo’s
Oversized trainingspakken, fluoriserende hoodies, ongekamde (vette) haren en badslippers met witte sokken. Ofwel: maak kennis met de scrumbo-trend. Een soort allegaartje van kledingstijlen als getuige van een flinke dosis keuzestress. Terwijl de totale look er nogal slonzig en goedkoop uitziet zitten er peperdure kledingstukken tussen. Mode met een knipoog. Anders, vreemd en juist daarom zo fascinerend. Rivella is er groot mee geworden: ‘Een beetje vreemd, maar wel lekker’. Dit kun je uitstekend vertalen naar een onderscheidend verpakkingsdesign. Durf te experimenteren. Van vreemde kleurencombinaties tot ongewone toepassingen. Verpak bijvoorbeeld sokken in een jampot of serveer snacks in een mooie geschenkdoos. Vreemd… maar wel lekker en gegarandeerd het delen waard.

Uitvlucht
Het onderscheid tussen de echte wereld en digitale wereld wordt steeds vager. Samen spelen in de cloud in plaats van lekker buiten. Jongeren leven in een soort artificiële wereld. Ze worden blootgesteld aan een continue stroom van prikkels, zijn voortdurend ‘connected’, maar voelen zich eenzamer dan ooit. Offline is het nieuwe luxe [MP1] met de natuur en menselijke ambacht (human to human) als uitvlucht. Speel hier als merk op in en creëer verbinding. De verpakking helpt je om jouw merkwaarde(n) over te brengen. Gebruik natuurlijke materialen en zorg voor een persoonlijke touch, bijvoorbeeld door het toevoegen van een persoonlijk (handgeschreven) briefje in de geschenk- of verzenddoos.

[1] https://trendwatching.com/quarterly/2018-05/future-retail-asia/

 [MP1]de nieuwe luxe

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken