[column] Ont'buiten': slim verpakt

[column] Ont'buiten': slim verpakt
  • Food-en-retail
  • 20 mrt 2019 @ 11:32
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • WinkelenPackaging designMarketing

Eetmomenten veranderen. De FSIN Foodshopper Monitor 2019 voorspelt de komende vijf jaar een verschuiving van ontbijt binnenshuis naar ontbijt buitenshuis en onderweg.

De buitenshuisconsumptie is een groeimarkt. Dit geldt ook voor het ontbijt. Sloegen Nederlanders vroeger nog weleens het ontbijt over, tegenwoordig erkent men steeds meer het belang van een goed ontbijt. Naast gezond zijn gemak en tijdswinst belangrijke ‘ingrediënten’. Daarom ontbijten steeds meer mensen out of home en onderweg. Dit vraagt om slimme (to go) verpakkingen.

Snel en gemakkelijk
Verpakkingen zijn cruciaal als het gaat om snelheid en gemak. Een slim verpakkingsconcept draagt bij aan het meeneem- en eetgemak. De ontbijtverpakking moet herkenbaar zijn, zodat de klant snel het juiste ontbijtproduct vindt (dit geldt voornamelijk voor de verkoop via supermarkten). Daarnaast is het belangrijk dat de verpakking handzaam is. Hierbij kun je denken aan een compact formaat, maar ook aan een praktische draagtray, waarin eten en drinken in één draagoplossing worden gecombineerd. De klant heeft hierdoor altijd een hand vrij. Dat is erg handig voor on the go, bijvoorbeeld wanneer hij moet inchecken bij het treinstation.   

Kwaliteit
Er komt steeds meer variatie in het ontbijt. Van een broodje (bij voorkeur ambachtelijk bereid) kaas tot ontbijtshakes, gezonde pannenkoekjes en yoghurt bowls met ontbijtgranen. Dit vraagt ook om meer variatie in het verpakkingsaanbod. In het geval van ontbijtgranen met yoghurt is het bijvoorbeeld belangrijk dat de granen niet zacht worden. In dit kader zien we onder andere verpakkingen die uit verschillende componenten bestaan. De verschillende ingrediënten worden pas ‘vermengd’ vlak voor gebruik, zodat deze lekker vers en knapperig blijven. Verpakkingen kunnen ook helpen om producten warm te houden (pannenkoeken, koffie, thee) of juist koel te houden (ontbijtshake, yoghurt- en melkproducten). Verpakkingen spelen een belangrijke rol bij het waarborgen van de kwaliteit.

Storytelling en beleving
Storytelling speelt eveneens een belangrijke rol bij ontbijten buiten de deur. Dit geldt eigenlijk voor elk foodproduct. Consumenten willen uitleg over de kwaliteit, voedingswaarden en herkomst van producten. Vertel via de verpakking jouw verhaal en breng het juiste gevoel over (lees: beleving). Als het verhaal klopt, dan zijn mensen bereid om hier (meer) voor te betalen. Een goed verhaal zegt namelijk iets over de kwaliteit van het product.  

Ben jij voorbereid op de out of home ontbijttrend? 

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken