[column] Gemak

[column] Gemak
  • Food-en-retail
  • 25 jun 2019 @ 08:00
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Trends

Mijn moeder zaliger zei het altijd zo mooi: ‘Alsof de gebraden kippen zo in jullie bek vliegen’, als ze verzuchtte over hoe makkelijk het wij als kinderen toch maar hadden. We hoefden maar aan tafel te schuiven en hupsakee, schransen maar. Binnen tien minuten was alles verdwenen.

Noeste arbeid - aardappelen schillen, boontjes schoonmaken, gehaktballen draaien, pudding zelf kloppen en laten opstijven in de ijskast (Saroma!) in de toen simpele keuken - werd maar karig gewaardeerd.

Dat gemak is er nu ook voor de kok, voor degene die het dagmenu samenstelt. We leven tenslotte in de tijd van de marketing van het gemak. We bestellen een doos met eten, compleet met recepten en netjes schoongemaakt en we weten wat we de komende drie dagen in een handomdraai op tafel zetten, via de app doen we onze dagelijkse boodschappen, die vervolgens heel milieubewust met een elektrisch autootje door een goedlachse wonderboy bij ons aan de deur worden gebracht en als we helemaal geen zin hebben om zelf te koken, bestellen we gewoon iets lekkers kant-en-klaars.

Gemak dient de mens. Marketing heeft er nog betrekkelijk lang over gedaan om dat aspect in de klantreis optimaal uit te nutten, terwijl het spreekwoord al zo lang bestaat; uit de tijd dat je nog zelf je eigenheimers moest schillen. Maar het fenomeen is nu dan ook geheel en compleet omarmd door de marketeers en oh wee als de consument zich nog moet inspannen. De online bestel- en bezorgmachine is een nooit rustend monster dat dagelijks miljoenen pakketjes uitspuugt. Allemaal tot aan de drempel bezorgd. Ben je niet thuis, dan is de buurman of -vrouw een handig afhaalpunt. Vaak goed voor de sociale contacten ook nog, tenzij je als extra postkantoor wordt ‘misbruikt’ en je er alleen nog maar bent voor het gemak van een ander. Daar moeten die pakketjongens en -meisjes overigens nog wel iets voor verzinnen als tegenprestatie: tegoedbon of korting, een taart of gratis kaartjes voor het circus. Verzin het.

De marketing van het gemak. Klinkt goed, maar laten we de downside niet vergeten. De retouren van online winkels zorgen voor een enorme kostenpost, de stenen winkels verdwijnen en de consument wordt alleen maar luier en luier. Bestel maar, bestel maar. Bevalt het niet? Stuur maar weer terug. Gemak is goed. Alert blijven is beter.

Dit is het editorial behorend bij MarketingTribune 13, 201.

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken