[column] Mooi van buiten en van binnen

[column] Mooi van buiten en van binnen
  • Food-en-retail
  • 11 jun 2019 @ 11:30
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • WinkelenMarketingPackaging design

In navolging van de gezondheidstrend is er nu ‘healthify’. Er ontstaan nieuwe foodconcepten gericht op de zuiverende en helende werking van eten. Wat betekent dit voor de verpakking?

De trend
Food krijgt steeds vaker de status van medicijn, met aandacht voor de reinigende en zuiverende werking[1]. Er ontstaan nieuwe foodconcepten met als ‘groene draad’ plantaardig, vegan, glutenvrij en vers. Daarbij is er bijzonder veel aandacht voor de verhouding tussen nutriënten en calorieën.

Clean label
Transparantie is een must binnen de healthify-trend. Consumenten willen immers weten wat ze binnenkrijgen. Clean labelling beantwoordt deze behoefte. Een clean label is een voedseletiket dat consumenten in staat stelt om te begrijpen wat ze eten. Er staan herkenbare ingrediënten op vermeld. E-nummers worden bijvoorbeeld vervangen door de volledige naam van de toegevoegde stof. E 330 wordt in dit geval ‘citroenzuur’. Overigens werkt het ook andersom: de healthify-trend resulteert in clean labelling, doordat eten steeds zuiverder en puurder wordt (lees: minder toevoegingen).

Advies
Een volgende stap in de healthify-trend is het aanbieden van food in combinatie met leefstijladvies of detoxprogramma. Je kunt deze informatie natuurlijk niet allemaal kwijt op de verpakking, maar dankzij technieken als Near Field Communication (NFC) en Augmented Reality (AR) zijn de (communicatie)mogelijkheden van de verpakking onbegrensd. Het leefstijladvies is bij voorkeur helemaal afgestemd op de persoon, waarbij rekening wordt gehouden met leeftijd, geslacht, persoonlijke voorkeuren etc. Het klinkt nu misschien nog wat onwaarschijnlijk, maar had je ooit gedacht dat je horloge jou zou vertellen dat het tijd is om een glaasje water te nemen…

Imago
Verpakkingen kunnen de zuiverende en reinigende werking van food benadrukken. Niet alleen door middel van tekst en/of beeld, maar ook door het gekozen materiaal. Natuurlijke materialen versterken het ‘groene’, pure gevoel. De buitenkant vertelt indirect iets over de binnenkant. Of om in termen van de healthify-trend te blijven: mooi van buiten en mooi van binnen. Dat smaakt naar meer…

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

bron [1]: Food Inspiration Magazine, editie 3 2019

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken