[column] Chaos in New York City: over distributieproblemen door e-commerce
- Food-en-retail
- 9 dec 2019 @ 11:01
- Link
-
René Repko
Retail Marketing Leader
The New Bazaar - DistributieWinkelen
- 9 dec 2019 @ 11:01
- René Repko
In overvolle grote Westerse steden zag je het al aankomen. Bestelwagens parkeren er op gevaarlijke plaatsen. Er is veel meer verkeer van DHL, UPS en andere koeriers die webshop-pakketten afleveren, met meer vervuiling door die vrachtwagens als gevolg. Waar gaat dat heen, vraagt marketingcoryfee René Repko zich af.
'Slechts 80% van de totale verzendkosten wordt betaald door de consument.'
Intussen worden enorme distributie-hubs gebouwd in de buurt van stadscentra. Waar nu dc's verrijzen, hadden anders woonprojecten kunnen worden ontwikkeld. Sommigen schrijven zelfs toegenomen files, overbelaste snelwegen en dodelijke ongevallen toe aan de groei van e-commerce.
Deze immense groei biedt natuurlijk ook aanzienlijke voordelen: veel nieuwe banen, het pure gemak van het thuis bestellen van producten met levering op dezelfde dag en niet meer direct hoeven betalen. Maar er zijn enkele ernstige en groeiende nadelen. De groeiende mogelijkheid dat de stad waar we wonen, waar onze kinderen naar school fietsen, waar we wat frisse lucht willen inademen en veilig van de ene plaats naar de andere wensen te gaan, wordt steeds minder aantrekkelijk. Over e-commerce denken gaat verder dan alleen denken over efficiëntie en het prijskaartje.
De New York Times heeft onlangs enkele verbazingwekkende feiten gerapporteerd over de enorme aantallen bezorgde pakjes uit webshops in de stad New York:
* Er worden dagelijks 1,5 miljoen pakketten aan consumenten geleverd, dit aantal is de afgelopen 8 jaar verdrievoudigd;
* 471.000 parkeerovertredingen zijn gemaakt door koeriers en bestelwagens in 2018, 34% meer dan in 2017;
* 200.000 vierkante meter magazijn wordt dichtbij de stad gebouwd door Amazon en andere aanbieders.
Een op de acht Amerikaanse burgers koopt tegenwoordig online. En dit aantal zal naar verwachting binnen vijf jaar verdubbelen. Enkele andere gegevens van McKinsey en Conveyco over leveringen:
* Naar schatting wordt 70-80% geleverd via bezorgnetwerken, in plaats van een bestelling af te halen in de winkel;
* 63% van de online shoppers haalt buitensporige verzendkosten aan als reden dat ze een aankoop hebben geannuleerd;
* 74% van de online shoppers zegt dat gratis verzending een van de belangrijkste factoren is bij het afrekenen;
* Voor online retailers zijn de gemiddelde kosten om een bestelling uit te voeren 70% van de gemiddelde bestelwaarde.
Het ultieme evenwicht
Het aanbod van de techreuzen heeft geleid tot verandering in het consumentengedrag. Kanaalverschuiving is overal, evenals de groei van Uber- en Lyft-auto's, van scooters voor voedselbezorging en e-commerce-vrachtwagens. We houden ervan. In Amerikaanse en EU-economieën schommelt het aandeel online retail nu rond de 10-15%. Niemand weet wat het ultieme evenwicht, de optimale verhouding, zou kunnen worden. Nu online foodretail van start gaat samen met de continue groei van online fashionretail, is het gemakkelijk om een aandeel van 25-30% online retail te voorspellen in slechts 5-8 jaar. Tel daarbij op de retouren, voor sommige categorieën in de buurt van 30-50%, en iedereen kan de extreme druk die dit oplevert voor onze stadscentra en buurten voorspellen.
Het gevolg is duidelijk: dit betekent een verdere en significante toename van het verkeer en dus van de uitstoot, waarbij meer openbare ruimte wordt gebruikt als een soort van particulier magazijn. Amazon, UPS, DHL en anderen bouwen fulfilmentcentra in of nabij woonwijken zoals de Bronx, Queens en Brooklyn. We zien dit ook in Europa gebeuren, zichtbaar in de buitenwijken van Londen, Parijs en Amsterdam. Sommige bedrijven bouwen zelfs drie verdiepingen tellende magazijnen, dicht bij stadscentra.
Te goedkoop, ineffectief en chaos op straat
Er moet absoluut iets veranderen. De kosten van thuisbezorging worden al niet volledig doorberekend aan klanten: slechts 80% van de totale verzendkosten wordt betaald door de consument. D
Dus levering aan huis is te goedkoop, het is duidelijk niet effectief en het begint chaos op straat te creëren. De meeste bedrijven en specialisten stellen dat de huidige leveringsmodellen niet duurzaa en totaal ongeschikt zijn voor verdere groei. Dat dwingt dus tot een complete heruitvinding van de “last mile” levering.
Bedrijven werken aan parallelle trajecten. Het is een no brainer: er zal veel moeite worden gedaan om verpakkingen te verkleinen, lichter te maken en ongebruikte ruimtes in dozen te verminderen. Een uitdaging voor de Westerse economie: operators zullen moeten investeren in elektrische vrachtwagens en elektrische bakfietsen, gemeenteraden kunnen dit zelfs gaan afdwingen voor lokale vervoerders. Een voorbeeld van verantwoorde distributie is het bezorgen met elektrische busjes, zoals o.a. Picnic dat doet.
Indien mogelijk kunnen ook boten en fietsen worden gebruikt als een extra manier om in stadscentra te komen, zoals eveneens al in Amsterdam gebeurt. Buurtwinkeltjes verdubbelen hun functie als ophaallocatie. Supermarkten zullen slimme lockersystemen bij de ingang toevoegen, wat de efficiëntie helpt, omdat ze toch al meerdere keren per dag worden beleverd en frequent worden bezocht. Nieuwe woonappartementen kunnen worden gebouwd met kluisjes en opslagruimten, zoals dat ook in China wordt gedaan.
Nieuwe slimme technologie kan bedrijven helpen bij het coördineren en verhogen van de efficiëntie van bezorging. Het is waarschijnlijk dat gemeenteraden met een groener en vriendelijker beleid (zoals Amsterdam, San Francisco, Londen en Parijs) het vervoer van niet-elektrische vrachtwagens gaan belasten en nachtelijke levering voor bedrijven zullen afdwingen. Steden zullen nieuwe 'losplaatsen' ontwikkelen door daarvoor reguliere parkeerplaatsen in te zetten. Al met al indrukwekkende mogelijkheden, maar misschien niet echt 'transformerend' genoeg.
Op dezelfde dag leveren is nu nog economisch gekkenwerk
Het is duidelijk dat de meeste van deze trajecten de OpEx en CapEx (Operational expenditure resp. Capital expenditure, red.) voor bedrijven zullen verhogen. Het huidige niveau van online bezorgkosten, zeker gratis bezorging, staat geen transitie toe. In elk scenario zal er een aanzienlijke stijging zijn van de kosten van de levering over de 'last mile' die de consument gaat betalen. En dat terwijl de winstgevendheid van e-commerce onder druk staat. Het gratis bezorgen van een reep chocolade, same day, is natuurlijk van de gekke. Als consumenten de werkelijke en dus stijgende leveringskosten moeten gaan betalen, zou dit wel eens de groei van e-commerce kunnen gaan belemmeren.
Amazon staat in pole position
Amazon bevindt zich, zoals altijd, in pole position om nieuwe bezorgtechnologie te ontwikkelen. Ze moeten wel: de totale verzendkosten exploderen er. Naar verwachting besteedt Amazon in 2019 $35 miljard aan verzending. De gerapporteerde verzendkosten voor het derde kwartaal van 2019 stegen met 46% terwijl de online verkoop 'slechts' met 22% groeide. Dat doet pijn. Nieuwe technologie zoals de Scout robot debuteerde begin 2019. Eentje om in de gaten te houden.
En als toezichthouders positief zijn, zien we mogelijk afleveringsdrones binnen vijf jaar. Amazon heeft zijn Flex-programma, een Uber-achtige bezorgservice, en het creëerde een klein zakelijk programma waarmee iedereen met een auto z’n eigen bezorgingsdienst kan gaan starten.
We zouden winkels uitvinden
Het is nu vaak goedkoper en gemakkelijker om online te bestellen dan om naar een winkel te gaan. De vraag is niet of dit zal veranderen, maar wanneer. Als e-commercebedrijven niet in staat zijn om duurzame en klantvriendelijke distributie te ontwikkelen, kunnen ze de grote stedelijke stadscentra als afzetmarkt gaan verliezen. En dat is nou juist een markt die te groot is om op te verliezen. Klanten zijn gewend geraakt aan gratis verzending of korting. Ze zulllen moeten afkicken..
Als stenen winkels nog niet zouden bestaan, zouden ze zeker worden uitgevonden als een nieuw, efficiënt en prettig alternatief voor veel webshops. Is er geschiedenis in de maak?
René Repko
interim CMO, retail adviseur
-
René Repko
- Werkt bij: The New Bazaar
- Functie: Retail Marketing Leader
- Website:https://www.renerepko.com
- Profiel »
- distributie
- parkeren
- getuige
- bestelwagens
- gevaarlijk
- cmo
- verandering
- René Repko
- plaatsen
- NYC
- koerier
- pakketten
- wonen
- economieën
- trends
- thuisbezorgd
- e-commerce
- overvoll
- koerier
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing