[column] 5X biologisch wordt booming
- Food-en-retail
- 13 jan 2020 @ 11:22
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - FoodMarketing
- 13 jan 2020 @ 11:22
- Gastblogger
Het buitenbeentje of hip en vooruitstrevend: lange tijd was biologisch vooral een nichemarkt. Maar dat gaat komend decennium flink veranderen. 5X waar én waarom biologisch de komende tien jaar booming wordt, volgens Michaël Wilde, directeur Bionext, de brancheorganisatie van de biologische sector.
1. BETER BOEREN
Afgelopen december 2019 werd door de EU de 'Green Deal' gepresenteerd: een investering van honderden miljarden euro’s in alles wat bijdraagt aan een schoner klimaat. Om op die manier voor 2050 het eerste klimaatneutrale continent ter wereld te worden. Waarbij er groots wordt ingezet op de biologische landbouw. Door financiële steun aan biologische boeren die elke dag samenwerken met de natuur, wordt het aantrekkelijker om op deze manier te boeren. Als de biologische landbouwsector toeneemt, zal ook het aanbod biologische producten stijgen.
2. MINDER PRIJSVERSCHIL
We zien dat het prijsverschil tussen biologische en niet-biologische producten kleiner wordt naarmate het biologisch aanbod in de markt groeit. Met name bij seizoensproducten. We weten dat veel consumenten biologisch al willen verkiezen boven andere producten, maar dat de prijs die keuze soms belemmert. Deze ontwikkeling zorgt dat consumenten sneller zullen kiezen voor de biologische variant.
3. MINDER VLEES, MEER KWALITEIT
Je kunt er bijna niet omheen… steeds meer mensen kiezen ervoor om minder vlees te eten. En als je dan een stukje vlees eet, wil je dat het een goed stukje is. Zowel qua kwaliteit, als qua omstandigheden. Biologisch vlees scoort 3 sterren in het Beter Leven keurmerk, wat maakt dat consumenten vaker biologisch vlees kopen.
4. VERBINDING MET JE VOEDSEL
Nederlanders zoeken steeds meer verbinding met hun voedsel. Ze willen niet alleen weten waar hun eten vandaan komt, maar ook hoe de voedselproductie bijdraagt aan een betere wereld. Niet alleen thuis, ook als we uit eten gaan letten we hier op. Ondernemers kiezen vanuit bewust en vanuit profilering vaker voor biologische voeding in hun keuken. In restaurants, maar ook in de kinderopvang, ziekenhuizen en verzorgingstehuizen, op steeds meer plekken en in steeds meer keukens zien we biologisch.
5. MEER PRODUCTEN
Producenten brengen steeds vaker een biologische variant van hun product op de markt. Hierdoor kun je vaker voor biologisch kiezen. Daarnaast komen er veel nieuwe biologische producten op de markt. Die spelen ook in op leefstijltrends als plantaardig of koolhydraatarm. Zo hoef je niet meer tussen je idealen te kiezen: nieuwe producten zorgen ervoor dat je zowel voor plantaardige of koolhydraatarm als voor biologisch kunt gaan.
HOOG TIJD
Steeds vaker staan er nieuwe Greta Thunberg’s op. Mensen die hun stem letterlijk laten gelden. Meer en meer mensen realiseren dat ze zelf kunnen kiezen, een stem kunnen uitbrengen voor de wereld die zij willen. In de supermarkt, met hun portemonnee. Met gedachteloos boodschappen doen, kom je in dit decennium niet meer weg. Wellicht is dat de belangrijke reden dat biologisch zal blijven groeien.
Michaël Wilde
directeur Bionext
Op 1 november 2019 heeft Bionext, de brancheorganisatie van de biologische sector, Michaël aangesteld als nieuwe directeur. Wilde (50) werkte de afgelopen 12 jaar als Duurzaamheid & Communicatiemanager bij Eosta BV. Wilde geniet, door zijn enorme gedrevenheid en deskundigheid van biologische en eerlijke voeding, een grote bekendheid binnen de biologische sector.
(beeld tomatenpluk: via Bionext)
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- buitenbeentje
- Bionext
- Bionext
- waarom
- biologisch
- sector
- Michaël Wilde
- biologisch
- Eosta
- brancheorganisatie
- hip
- decennium
- waar
- booming
- ooruitstrevend
- directeur
- biologisch
- tien jaar
- 5X
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
- [marketeer 199] Thijs Ekelschot -... 12-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing