[column] Tweedehands
- Food-en-retail
- 21 jun 2022 @ 16:51
- Link
-
Charles Borremans
Lead Communications
iO (Campus Amsterdam) - MarketingWebWinkelen
- 21 jun 2022 @ 16:51
- Charles Borremans
Vies, oud en versleten. Dat is tweedehands. Althans, dat was jarenlang de perceptie. In een wegwerpmaatschappij, waarin alles nieuw moest zijn en de ene na de andere vluchtige trend en modegril elkaar in hoog tempo opvolgden, was geen plek voor oude troep. Maar de tijden veranderden en opmerkelijk genoeg speelt digitalisering daarin een interessante rol.
Mijn broer en ik droegen in onze jeugd weleens kleren van onze neefjes, die uit hun kleren waren gegroeid. Onze tante kwam dan langs met een koffer en daar zat bijvoorbeeld een mooi winterjasje in, dat ik aan moest trekken. ‘Staat je goed’, zei mijn moeder. En dan had ik een ‘nieuwe’ jas... Het was de tijd, dat mijn moeder lege glazen melkflessen in een ijzeren rekje bij de voordeur plaatste. In een van die flessen zat een briefje waarop ze de bestelling voor de melkboer had geschreven. De lege glazen flessen uit het rekje gingen weer terug naar de melkboer, die er de volle flessen melk en vla weer in terugzette. De gebruikte flessen werden schoongemaakt, opnieuw gevuld met zuivel en belandden zo weer bij de tevreden klant. Circulariteit avant la lettre.
Melkpak
Ik herinner me nog de komst van melk in kartonnen pakken. Die werden eind jaren zestig/begin jaren zeventig voor het eerst verkocht in de supermarkt. Handig op het schap, onhandig in het gebruik. Moeilijk te openen, waardoor je altijd knoeide. En ik heb lange tijd gevonden, dat de melk uit die kartonnen pakken minder lekker smaakte. Of dat aan die kartonnen pakken lag, weet ik niet, maar ik associeerde melk in een kartonnen verpakking altijd met melk, die wij in de zomervakanties in Frankrijk of Spanje dronken. En die vond ik vies. Hoe dan ook, lekker of niet, het kartonnen melkpak zou uiteindelijk de melkfles uit het Nederlandse winkelbeeld doen verdwijnen. De wegwerpverpakking won het van de duurzame.
Billy
Met de verdere groei van de zelfbedieningswinkels en het grootwinkelbedrijf in de daaropvolgende decennia zou deze ontwikkeling zich onverdroten doorzetten. De snelle opkomst van de massaproductie in lagelonenlanden en onze steeds dikkere portemonnee maakten talloze producten voor heel veel consumenten betaalbaar. Van kleding tot food en meubels. We kochten nieuw en in een hoog tempo van afwisseling. Naast ‘fast food’ ook ‘fast fashion’ en ‘fast furniture’. In 1976 opent Ikea z’n eerste woonwarenhuis in Nederland, dat massaal boekenkast Billy in elkaar begint te zetten. De belangstelling voor het antieke meubel, nog gewild in de jaren zeventig en tachtig, neemt aan het eind van de vorige eeuw gestaag af. Stoppen, lappen en repareren worden nostalgie. Kapot en uit de mode gaan steeds sneller op de rap groeiende vuilnisbelt. De maatschappij van het massaal kopen en weer weggooien is een feit.
Refurbishing
Bij het aanbreken van de 21ste eeuw groeit deze wegwerpmaatschappij nog gestaag door. Maar er ontstaat ook een tegenbeweging. Het fenomeen ‘plastic soep’ in onze oceanen doet z’n intrede en de hoogte van de wereldwijde afvalberg reikt tot in de wolken. Duurzaamheid wordt een ding bij de consument. De industrie ontdekt ‘refurbishing’, waarbij ogenschijnlijk afgedankte producten een tweede leven krijgen. Van mobiele telefoons tot en met auto’s. Maar ook kleding en meubels. Opmerkelijk genoeg speelt digitalisering in de acceptatie van tweedehands een belangrijke rol. Websites, die tweedehandsproducten aanbieden, doen dat steeds professioneler en visueel verzorgder. Hiermee creëren die marketplaces waarde. Dat maakt het hergebruik van tweedehandsartikelen voor consumenten aantrekkelijk en verdwijnt de negatieve perceptie rondom tweedehands. Daarnaast willen steeds minder mensen onderdeel zijn van de massa en zoeken ze hun eigen stijl. Tweedehands kan daar een bijdrage aan leveren. Noem het: ‘refurbished’, ‘vintage’ of ‘retro’: tweedehands wordt steeds meer main stream.
Charles Borremans
retailstrateeg iO
beeld: Cottonbro / Pexels
-
Charles Borremans
- Werkt bij: iO (Campus Amsterdam)
- Functie: Lead Communications
- Website:https://www.iodigital.com
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing