[column] Poppenkast
Dat marketing en reclame vaak één grote poppenkast is, bewijst de wederopstanding van Barbie maar weer eens. Het is nu al de marketingsensatie van het jaar en kan zo het Marketingfacts Jaarboek in als een iconische kneiter. Het editorial uit MarketingTribune 11/12.
[column] Dag Mitsubishi, hallo Hyundai!
Een groot aantal autokopers is trouw aan hun merk. Als die groep een nieuwe of tweedehands auto koopt, dan gaan ze vaak direct naar hun geliefde merk en dealer. Dat zijn dankbare en loyale klanten voor automerkdealers. Totdat die trouw wordt beschaamd, zoals in mijn geval.
[Marketing the Rainbow #41c] Nike gaat gewoon kleurrijk door
Sportmerk Nike (spreek uit: Naikie) is erg actief in Marketing the Rainbow. Hun activiteiten zijn zo omvang- en kleurrijk dat ik het overzicht in drie delen geknipt heb. Vandaag het derde en laatste deel.
[column] Troostwinkeltjes
Volgens het CBS telde Nederland op 1 januari 2023 1.600 stenen winkels minder dan een jaar eerder. En je moet wel ziende blind zijn om dat in je eigen dorp of stad niet te constateren. Vertrouwde winkels sluiten hun deuren. Wat komt daarvoor in de plaats? Kappers, nagelstudio’s en leuke, kleine cadeauwinkeltjes?
[column] Brandreview bouwmarkten: felle concurrentiestrijd Gamma en Praxis
Brandreview geeft strategisch inzicht in de merkposities in het hoofd van consumenten. Iedere maand neemt Validators een andere branche onder de loep. Het is zomertijd, dus tijd voor vakantie of klussen. Dat verklaart onze keuze voor (online) bouwmarkten.
[Marketing the Rainbow #41b] Nike doet het gewoon nog steeds
Sportmerk Nike (spreek uit: Naikie) is erg actief in Marketing the Rainbow. Hun activiteiten zijn zo omvang- en kleurrijk dat ik het overzicht in delen geknipt heb.
[Marketing the Rainbow #41a] Nike doet het gewoon al vanaf 1995
Nike, Inc. is een Amerikaanse onderneming die zich bezighoudt met het ontwerp, de ontwikkeling, de productie en de wereldwijde marketing en verkoop van schoenen, kleding, uitrusting, accessoires en diensten. Hun activiteiten in Marketing the Rainbow zijn zo omvang- en kleurrijk dat ik het overzicht even in delen geknipt heb. Hier is deel 1.
[column] NYC: Big lights will inspire you
Ine Stultjens maakte onder meer furore als Head of Brand, Marketing & Communication bij Koninklijke Auping en daarvoor bij Nestlé. Tegenwoordig adviseert zij als 'Queen of Marketing & Comms, Brand Leader & Impact Maker' diverse merken en komt net terug van een studiereis naar New York City. Hier haar persoonlijke verslag. 'Ik zet mijn kraag recht en trek een ander plan.'
[Marketing the Rainbow #40] Avis probeert het harder
Na de serie fmcg-artikelen over Unilever een uitstapje naar de reiswereld, ook wel 'Hospitality' genoemd. Dat woord houdt al in dat je je klanten gastvrij en goed moet behandelen – én benaderen.
[column] Art of positioning 9: Creativiteitscrisis
Tijdens de mannenfinale van Roland-Garos kwam er een commercial van CopyTrader voorbij met de pay-off: ‘Smart people copy smart people’. Illustratief voor de creativiteitscrisis waarin we verkeren.
[column] Herijken
Kennis is gebaseerd op voortschrijdend inzicht en niet op starre dogma’s. Vakantie biedt bij uitstek de mogelijkheid om jezelf, organisaties, je merk of je wereldbeeld te 'herijken'. Wat neem jij mee en wat mee terug?
[Marketing the Rainbow #39] Unilever 12: United We Stand
Unilever is een van 's werelds meest cultureel diverse bedrijven en zet zich in voor het ontwikkelen van een inclusieve cultuur waarin de bijdrage van alle werknemers wordt erkend, ongeacht hun geslacht, leeftijd, ras, handicap, seksuele geaardheid of enige andere achtergrond. Dit is het laatste in de serie artikelen over Unilever, zie voor de eerdere artikelen de links onderaan.
[column] De 7 beste digitale cases van Cannes Lions 2023
Het reclamefestival in Cannes telde dit jaar 875 winnaars uit bijna 27.000 (!) inzendingen. Als je zin hebt om van alle winnaars de casefilms te bekijken, ben je zo'n 80 uur verder. Matthijs Roumen van digitaal bureau September zette voor Marktingfacts de beste digitale cases op een rij.
[column] De grote oranje stilte
‘The Beautiful Game’ noemde Pelé de sport, waarmee hij drie keer een WK won. Aanstaande donderdag begint het WK voetbal, voor vrouwen. Dat dit ‘voor vrouwen’ aan het WK wordt toegevoegd, suggereert dat het ‘échte’ WK het mannen-WK is. Zonder toevoeging dus. Hoe groeiend het vrouwenvoetbal ook is, het blijft een ondergeschoven kindje. Zéker ook commercieel.
[Marketing the Rainbow #38] Unilever 11: corporate en merkoverstijgende campagnes
Unilever werd in 1929 opgericht als een Engels-Nederlandse multinational: in 2018 werd het Brits. Producten zijn onder meer voeding, ijs, vitamines, thee, koffie, schoonmaakmiddelen, dierenvoeding, en persoonlijke verzorging. Ze zijn de grootste zeepproducent ter wereld.
[column] Crea Cannes
Op wat waarschijnlijk mijn laatste keer Cannes Lions was, bleek creativiteit - wederom? - vele gezichten te hebben.
[column] De impact van Apples VR-headset op de detailhandel en 5 essentiële factoren
Dominik Angerer, CEO en mede-oprichter van het headless CMS Storyblok, over het potentieel van Apple's VR-headset om een nieuw tijdperk van 'immersive detailhandel' te ontketenen.
[Marketing the Rainbow #37] Unilever 10: van homo naar Omo en terug
Unilever is een van 's werelds meest cultureel diverse bedrijven en zet zich in voor het ontwikkelen van een inclusieve cultuur waarin de bijdrage van alle werknemers wordt erkend, ongeacht hun geslacht, leeftijd, ras, handicap, seksuele geaardheid of enige andere achtergrond. Ze hebben een Global Diversity Board die de overkoepelende visie, het bestuur en de doelstellingen voor inclusie en diversiteit in hun hele bedrijf biedt.
[column] Ontdekking van het nieuwe MG
In het afgelopen jaar heeft het van origine Britse automerk MG Motor een compleet nieuw modellenpallet geïntroduceerd. De MG line-up van vier volledig elektrische modellen en een hybride SUV vormt in een tijd van snel oplopende autoprijzen voor consumenten een plezierig geprijsd alternatief.
[column] Hoe merken hypergroei kunnen bereiken met no-code en growth marketing
Het is 2023 en 'digitalisering' is niet langer een keuze voor merken, maar een absolute noodzaak. Tel daarbij het tekort aan IT-specialisten op, de groeiende behoefte aan procesautomatisering en de snelheid waarmee bedrijven industrieën ontwrichten en naam maken - en achterblijven is ineens een serieus risico.
[column] Top 5-TikTok-trends: van je stokje gaan, omstreden vermaak en TikTok vs. reality
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[Marketing the Rainbow #36] Unilever 9: gay verzorging, vanaf 1944
Unilever is een van 's werelds meest cultureel diverse bedrijven en zet zich in voor het ontwikkelen van een inclusieve cultuur waarin de bijdrage en identiteit van alle werknemers wordt erkend. Ze hebben een Global Diversity Board die de overkoepelende visie, het bestuur en de doelstellingen voor inclusie en diversiteit in hun hele bedrijf biedt.
[column] Happy people make a great world
Op 20 maart 2023 kwam het World Happiness Report van de Verenigde Naties uit. Nederland is met een 5e plaats één van de gelukkigste landen ter wereld en we geven ons leven gemiddeld een 7,4. Tegelijkertijd lijkt de onvrede van veel Nederlanders groot. Wat kunnen we daarmee als marketeers?
[column] Marketing Affairs 5: Relatieproblemen
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 5: Relatieproblemen.
[column] Art of positioning 8: Waarachtigheid
Kent u het verhaal van Koning Ahab? Bijbelkenners onder ons waarschijnlijk wel, maar de meesten van u misschien niet. Om eerlijk te zijn, ik kende het verhaal ook niet tot stadspredikant Tim Vreugdenhil mij het vertelde in het kader van ons nieuwe project Soul (zie kader).
[column] Nagelt Follow the Money lovebrand Patagonia terecht aan het kruis?
Er is momenteel veel heibel rondom lovebrand Patagonia. Zijn ze wel helemaal eerlijk over hun productieproces van de kleding? Het bedrijf houdt zich opvallend stil. Verstandig of toch niet?
[column] Laat de consument weer burger worden
Toen iemand me laatst vroeg waar mijn nieuwe boek ‘De bevrijdende rijkdom van goed genoeg’ nou in essentie over gaat, zei ik dit: een renaissance van burgerschap. Onszelf opnieuw als burger te zien – dat vraagt om een zeker afscheid van een andere gedaante van onszelf, die we onszelf de afgelopen decennia semiautomatisch hebben eigengemaakt: die van consument.
[column] Welk merk claimt de sterkste mentale positie onder opticiens?
Brandreview geeft strategisch inzicht in de posities die merken innemen in het brein van consumenten. Iedere maand neemt Validators een andere branche onder de loep. Deze maand onderzoeken we de opticiens, waarbij we van de 5 grootste opticien ketens en de zelfstandige opticiens samengenomen de mentale marktpositie in kaart hebben gebracht.
[column] My Jewellery: van pixels naar paskamers
De sprankelende wereld van My Jewellery, een retail merk dat steeds meer terrein wint, breidt zich uit als een betoverende droom. Het is een opvallend succesverhaal, waarin oprichter Sharon Hilgers straalt als de hoogst genoteerde vrouw in de top 100 Jonge Miljonairs (Quote). Een ware pionier die haar visie tot leven brengt, volgens Esmée van Venrooij die de nieuwe boutique ging bekijken.
[column] Ik wil ook zo'n omnichannel winkelervaring als Amazon!
Amazon is vooral bekend door online retail, maar loopt inmiddels stevig voorop met een baanbrekende omnichannel strategie. Wat kunnen we daarvan leren? En hoe implementeer je het zelf? Evert Hemelaar, Country Manager Benelux bij Scayle, wijst je de weg.
[column] Webshops en seo: wie niet oplet mist de boot
Voor veel webshops is seo een belangrijk kanaal. De eerste activiteit om meer uit seo te halen is doorgaans het toevoegen van seo-content aan productlisterpagina’s, ook wel PLP’s, overzichts- of categoriepagina’s genoemd. Het zijn die pagina’s waarop je door (een deel van) het assortiment kunt scrollen.
[column] Art of positioning 7: Digitale vervuiling
Content is king. Content wordt gezien als één van de belangrijkste marketinginstrumenten in het digitale tijdperk. Content vergroot engagement met het merk, versterkt de relatie met de doelgroep, is een belangrijke tool om niche doelgroepen te bereiken en zou zelfs kostenbesparend zijn vergeleken met dure reclamecampagnes. Het klinkt bijna te goed om waar te zijn. En dat is het ook.
[Marketing the Rainbow #35b] Unilever 8: Dove, van rugby naar regenboogzeep
Vorige keer liet ik zien dat Dove aandacht had voor vaders, ook als er twee bij elkaar hoorden, en voor alle soorten vrouwen op het spectrum. Vandaag kijk ik naar de stoere sporters, de lieve vaders, merkoverstijgende campagnes en de regenbogen in elke wasbeurt. Want Dove gaat gewoon door met Marketing the Rainbow.
[column] Onmisbaar
Het was een paar weken geleden en het haalde zelfs het achtuurjournaal. Scotch & Soda failliet. NEE! dacht ik (ik zei het zelfs hardop). Ongelooflijk dat zo’n mooi merk er straks misschien niet meer is.
[column] Art of positioning 6: AI en marketing
Wat betekent kunstmatige intelligentie voor marketing? We vroegen het ChatGPT!
[Marketing the Rainbow #35a] Unilever 8: Dove, over vaderdag en echte moeders
Unilever is een van 's werelds meest cultureel diverse bedrijven en zet zich in voor het ontwikkelen van een inclusieve cultuur. Door de jaren heen hebben ze actief deelgenomen aan Marketing the Rainbow: zowel op corporate niveau als veel individuele merken. Hier is een blik op Dove, één van een dozijn merken dat jaarlijks meer dan een miljard omzet heeft. Niet te verwarren met de chocoladeproducten van Dove – die zijn van Mars.
[column] De magie van nostalgie
In een steeds geavanceerder en complexer wordende wereld met wearable tech, zelfrijdende auto’s, smart homes, metaverse en ChatGPT is een tegenbeweging gaande: een hang naar nostalgie. Naar de herkenning en geruststelling van vroeger tijden, en merken maken daar succesvol gebruik van.
[column] Collega
Dit keer laat ik mijn column aan mijn nieuwe collega, ChatGPT. Dit is wat hij/zij/hen (?) in 6 seconden (!) antwoordde op mijn vraag: ‘Schrijf een kritisch stukje van 250 woorden hoe ChatGPT de wereld van marketing en reclame gaat veranderen.’ Best geinig, al moeten jullie nu wel mijn vileine pen missen😉:
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing