[video] Mulder filmt Albert Heijn Heerschap in Limburg
Onze special reporter en ING Sector Banker Dirk Mulder klopt aan bij het bijzondere en vernieuwde filiaal van Albert Heijn Heerschap in Limburg. De camera gaat uiteraard mee.
[column] Flitsbezorgers zijn buurtwinkel van de toekomst
'Amsterdam, word wakker, jullie beleid werkt averechts’, betoogt Sadik Cevik, algemeen directeur van Gorillas Benelux vandaag op MarketingTribune.nl. 'Flitsbezorging is van toegevoegde waarde voor de stad.' Lees hier zijn argumentatie.
[column] Maak duurzame verpakking onderdeel van je marketingmix
Bij het boodschappen doen gaat de consument steeds meer voor duurzaam. Ook merken pakken hun verantwoordelijkheid en zijn druk bezig hun producten en verpakkingen verder te verduurzamen. Maar hoe laat je je klanten zien dat jouw merk een goede, groene keuze is? Consultant Dick Bais analyseert.
[column] Kijken en zien is een wereld van verschil en ik gun het iedereen
Mijn favoriete branche is de branche waar ik zelf eigenlijk het minst mee heb. Dit is ook de branche waarin mijn vaders interesse haaks tegenover mijn interesse staat.
[column] Zoek niet naar klanten maar naar apostelen
In de overvolle wereld van merken wordt het steeds lastiger om klanten aan je te binden. Dat heeft vooral met de mentaliteit van het merk en de directie te maken. Maar al te vaak gaat het vooral om 'verdienen' in plaats van over 'dienen'. Dat is echter volstrekt onvoldoende om een duurzame relatie met je klant op te bouwen.
[video] Dirk Mulder op bezoek bij Vanderveen Assen
Onze special reporter en ING Sector Banker Dirk Mulder brengt vandaag een bezoek aan warenhuis Vanderveen. Dat is is een opmerkelijk shop-in-shop-warenhuis gevestigd in het culturele hart van Assen.
[column] Tegen het isolement
Het is al een tijd gaande: de groei van de online boodschappen. Weliswaar wat minder spectaculair dan in het lockdownjaar 2020, zet deze groei mondiaal door. Keren we daarmee onze vertrouwde supermarkt definitief de rug toe en willen we dat ook echt?
[column] Tot welke prijs kan een merk gaan?
Talloze onheilsprofeten bij banken en overheden prediken dat de inflatie in Nederland veel te hoog is, het besteedbaar inkomen steeds meer onder druk staat, te veel mensen nu al betalingsproblemen hebben en dat er een langdurige recessie voor de deur staat. Wat te doen als marketeer?
[column] Superboycot
Voetballen in een woestijn was en is natuurlijk een absurd, ongeloofwaardig en banaal idee, maar geld is anno 2022 nu eenmaal veel belangrijker dan het spelletje zelf.
[video] Dirk Mulder vlogt op Beter Eten Festival
Onze special reporter en ING Sector Banker Dirk Mulder bracht een bezoek aan het Beter Eten Festival van Albert Heijn. De camera ging uiteraard mee.
[column] Nieuwe consumentenregels voor online verkopen in aantocht
Online winkelen is niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. Met als gevolg dat online misleiding een steeds grotere rol speelt. Na de Leidraad Bescherming online consument van de ACM komt ook de Europese Unie met aangescherpte regels voor online verkoop. DMCC laat je zien welke.
[column] Treingeluiden
Heeft elk merk nou echt een eigen geluid nodig? Of is dat alleen zinvol als je veel op tv bent? Deze vraag krijg ik dikwijls om m’n oren en het antwoord is even kort als eenvoudig: ja! Want wie maakt er nou géén geluid? En je hebt toch ook een visueel logo? Nou dan.
[BCE] Branded Content Event 2022 recap door Ruud de Langen
Ruud de Langen, Chief Growth Officer Dentsu, vatte het j.l. Branded Conrtent Event treffend en humoristisch samen. Op veler verzoek hierbij de tekst van zijn gesproken column in de Fabrique. Terugblik op een zeer geslaagde dag.
[column] Er blijft meer hetzelfde dan dat er verandert
Jaarlijks onderzoekt WARC, het World Advertising Research Centre, wat de belangrijkste uitdagingen zijn van marketeers over de hele wereld. In dit lijstje komt steevast naar voren dat men vooral wakker ligt van de vraag hoe men de volgende generatie consumenten, zoals Gen Z, in de toekomst kan bereiken.
[column] Betalen voor podcasts wordt de norm, maar wat zijn de gevolgen?
Marvin Jacobs van audio agency Airborne schrijft regelmatig voor MarketingTribune over het audiolandschap. De komst van het Deense Podimo op de Nederlandse markt gaat veel veranderen, volgens hem. Hij signaleert 8 belangrijke ontwikkelingen.
[column] Итак теперь сначала Бавария (Zo, nu eerst een Bavaria)
De Russen kunnen gewoon Bavaria blijven drinken, want het bier onder Bavaria merk blijft daar gewoon te koop. Daar waar vele grote internationale en Nederlandse bedrijven Rusland vanwege de oorlog de rug toekeren, blijft Bavaria gewoon actief in Rusland.
[column] De klank van Italië
Marketeers zijn constant in oorlog met hun categorie. Hoe sluit je je aan bij de codes die je collega’s hebben omarmd en hoe blijf je daarbinnen opvallen? Dat laatste is nog niet zo eenvoudig. Daarom kleuren banken vaak blauw en adopteren advocatenkantoren al eeuwenlang deftig klinkende achternamen. Vertrouwd en herkenbaar.
[column] Verticalisering als prijsgevecht: wie pakt de regie?
Het willen controleren en regisseren van de waardeketen (verticalisering) is een trend die verder zal doorzetten in de retailsector. Meerdere spelers concurreren om deze leidende rol. Meer en meer merken zullen direct tot de consument wenden en de retail overslaan.
[column] Bewaarbakjes
Sinds begin april 2022 is Albert Heijn begonnen met de introductie van verpakkingsvrije producten. Hiermee moet het gebruik van plastic worden tegengegaan. Een goed initiatief dat gedragsverandering in het kader van het milieu bij de consument probeert te stimuleren. Nóg beter is het als die consumenten gewoon ‘ns wat minder eten weggooien.
[column] Je kunt beter tweede worden
Misschien win je wel het meest als je tweede wordt. Althans, als je het bekijkt vanuit de ogen van een optimist die het grotere plaatje kan zien. Ik ben tweede kind in mijn gezin en nostalgisch als ik kan worden, is dat een van de mooiste prijzen die ik ooit in ontvangst heb mogen nemen. Met vriendelijke dank aan mijn ouders en uiteraard ook de nummer 1 in dit verhaal: mijn zus.
[column] Culturele toe-eigening in de wereld van foodbranding
In april 2008 presteerde Masterchef UK jurylid Gregg Wallace het werkelijk onmogelijke. Een moment dat culinary strategist Eva Lia Jordan brengt tot deze column over 'cultural appropriation' in de foodmarketing.
[column] Je zult nu maar marketeer zijn
Marketeer worden, daar droomde je altijd van. De baas van een merk, product of dienst zijn, productontwikkelaars en reclame- en mediabureaus aansturen, ruime budgetten hebben, experimenteren met nieuwe (online) media en klantbehoeftes vervullen. Maar in dit huidige tijdsgewricht is marketeer zijn vooral een lastig en minder glorieus baantje.
[column] Festival of Marketing Londen: 'Ik miste een beetje de marketing'
Misschien moeten we nog verwerken wat corona heeft gedaan, maar ik miste wel een beetje de marketing tijdens het ‘Festival of Marketing’ in Londen.
[column] Weg met de oorlogszuchtige marketing!
Marketing is een spel van macht, voortvloeiend uit de militaire traditie. Carl von Clausewitz wordt wel gezien als de militaire grondlegger van marketing en strategisch management. Wij marketeers willen graag markten veroveren, concurrenten verslaan en uiteindelijk als marktleider domineren.
[column] Iedereen is onzeker
In de deftige Van Eeghenstraat in Amsterdam-Zuid staat een schutting. Voor Amsterdamse begrippen opmerkelijk maagdelijk: niet ondergeklad met graffiti. Toch heeft iemand op die schutting een boodschap achtergelaten. Geschreven in een strak handschrift: IEDEREEN IS ONZEKER. In drie woorden een treffende omschrijving van het huidige tijdsgewricht.
[column] De andere kant van de prijsonderhandelingen
Sebastiaan Schreijen en Cyrille Filott van RaboResearch Food & Agribusiness, de ‘market insights’ afdeling van de Rabobank, signaleren en analyseren de huidige clashes op basis van prijs tussen de retailer-inkopers en toeleveranciers.
[column] Het bouwen van een merk deel 4
Tale Meester, communication director bij OMD Nederland, wil een webshop starten en schrijft een serie artikelen over het bouwen van een webwinkel en merk – Speelhou-t - waarbij hij kijkt naar alle keuzes binnen branding en marketing. Vandaag episode 4 van Into the Woods: Duurzaam en bewust adverteren. ‘Reclame; voor sommigen een vies woord, maar wel belangrijk. Hoe kun je dit bewuster doen?’
[column] De geheime gids voor het kiezen van een agency met 4 dingen die niemand je vertelt
Persoonlijk zou ik er ontzettend de rillingen van krijgen. Het idee dat ik iemand anders op mijn eerste date zou sturen. Waarschijnlijk zou ik met samengeknepen billen zitten afwachten, hopend dat deze persoon mij in een goed daglicht zal zetten en, vooral, dat ze doet wat ze mij beloofd heeft.
[column] Lokaal is de nieuwe marketingtrend
Het versneld digitaliseren van het bedrijfsleven, de onzekerheid van toevoer van goederen uit het buitenland, het toegenomen aantal uren dat we thuis zijn: door de coronapandemie is er de afgelopen twee jaar veel veranderd. Het begrip lokaal bijvoorbeeld krijgt een herwaardering.
[column] Back to the future
Ten langen leste komen de in veel opzichten alles beperkende coronamaatregelen nu toch tot een eind. Inmiddels zijn we bijna twee jaar verder. Een tijd van sociale onthouding, afzeggingen en beperkingen. En – opmerkelijk genoeg – een tijd, waarin troost werd gevonden in het verleden.
[column] Bouwmarkten gedijen goed bij vrouwen
Sinds enige tijd staan bij twee van de grootste bouwmarkten vrouwen aan het roer en dat is te merken. Waren de campagnes en het assortiment van oudsher veel meer op klusmannen gericht, nu is dankzij de vrouwelijke CEO’s van Gamma en Praxis de female touch in communicatie duidelijk merkbaar.
[column] Neurensics: Lagere prijs vleesvervangers zorgt voor 30 procent meer winst
Vleesvervangers zijn booming en niet meer weg te denken uit de supermarkten. In opdracht van ISMI (International Shopper Marketing Instituut) hebben we gemeten wat de ideale prijs is voor deze producten voor de maximale winst. Dit is met EEG in het brein gemeten.
[column] Het bouwen van een merk deel 3
Tale Meester, communication director bij OMD Nederland, wil een webshop starten en schrijft een serie artikelen over het bouwen van een webwinkel en merk - Speelhout - waarbij hij kijkt naar alle keuzes binnen branding en marketing. Vandaag episode 3 van Into the Woods: Logistiek; hoe Gorillas en andere flitsbezorgers kunnen helpen bij duurzame e-commerce.
[column] Retailtrends: dit verwachten klanten van winkelpersoneel in 2022
De retailbranche lijkt anno 2022 wel een piratenfilm: het is een slagveld, er zijn altijd kapers op de kust en winkeliers weten nooit op voorhand hoe de wind staat. De lokale winkelstraat van vroeger concurreert nu met het internet. Er is nog nooit zó veel concurrentie geweest...
[column] Paaseieren
Op 3 januari 2022 stonden ze in mijn tuin: bloeiende narcissen. En op 5 januari lagen ze bij Albert Heijn in het schap: gekleurde paaseieren. Niet alleen qua klimaat lijken de jaargetijden steeds meer door elkaar te lopen, ook in de retail houdt men zich blijkbaar steeds minder aan de seizoenen.
[column] Doe net als Tony's
‘I am bad for your health. Consume me consciously.’ Een opvallende boodschap voor een chocoladerepenmerk. Door de afzender zelf en vele anderen gedeeld op onder meer LinkedIn met duizenden reacties tot gevolg.
[column] 7 foodtrends waar we in 2022 echt niet omheen kunnen
Wat zijn de trends op het gebied van food die het komende jaar echt de kop gaan opsteken? Helen Kranstauber van bureau Food Cabinet neemt een 'deep dive' in alle food-ontwikkelingen en toffe campagnes van 2021, en blikt vooruit naar de trends voor het komende jaar.
[column] Hoe kun je in crisistijd klantvraag beter managen?
Voordat Covid uitbrak, kwam de demand planning al zelden overeen met de daadwerkelijk gerealiseerde sales. Maar sinds het moment dat het virus Europa bereikte, is de hoogte van de verkoop in verschillende productcategorieën nog lastiger te voorspellen.
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [column] Battle of the smartphones
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt winkeldiefstal onder...
- Dennis van de Sande van Royal Swinkels: 'Mark Ritson's...
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
- Dennis van de Sande van Royal... 22-04-2024
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing