NOM Print Monitor: De krant lezen is een multimediale activiteit geworden

NOM Print Monitor: De krant lezen is een multimediale activiteit geworden
  • Media
  • 26 sep 2013 @ 09:36
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PrintMiddelen

Het lezen van dagbladen op digitale platforms is fors gegroeid. Dat blijkt uit de zojuist gepubliceerde NOM Print Monitor. De nieuwe bereikcijfers laten voor digitale dagbladen een opmerkelijke groei zien. Het lezen van kranten op de smartphone is in een jaar tijd gestegen van 11% naar 17%. De opmars op de tablet is nog forser, van 7% naar 15%.

Crossmediale nieuwsconsumenten

Het crossmediale karakter van nieuwsmedia heeft duidelijk vorm gekregen. De krantenlezers hebben tal van mogelijkheden om naar eigen wens hun dagblad te lezen. Het lezen van een krant is voor veel Nederlanders een multimediale bezigheid geworden; de meerderheid van de nieuwsvolgers benut meer nieuwskanalen naast elkaar.

93% van de Nederlanders (13+) is lezer van één of meer dagbladmerken. Met een totaalbereik van 12,6 miljoen Nederlanders scoort de gedrukte krant traditioneel sterk. Ruim 8 miljoen lezers doen dat zelfs dagelijks. De computer wordt door 5 miljoen mensen gebruikt om dagbladen te lezen (waarvan 2,3 miljoen dagelijks). De mobiele kanalen maken dus een forse groei door. De smartphone wordt inmiddels door 2,4 miljoen gebruikt om de krant te lezen (waarvan 1,1 miljoen dagelijks) en ruim 2,2 miljoen Nederlanders lezen vandaag de dag de krant via een tablet (waarvan 0,8 miljoen dagelijks).

Nieuws GRP

Olaf Croon, directeur Cebuco: ‘Consumenten omarmen het nieuws meer dan ooit. Het nieuws is altijd beschikbaar, op elk denkbaar moment en via elk wenselijk kanaal. Deze selectieve en kwalitatieve nieuws GRP’s die de nieuwsmerken leveren zijn ideaal voor adverteerders. Want elke reclameboodschap verdient de impact van het nieuws.’

NOM PrintMonitor

NOM Media heeft op 19 september de NOM Print Monitor 2012-II/2013-I gepubliceerd. Het rapport bevat de gegevens over het bereik van dagbladen en tijdschriften in de periode juli 2012 tot en met juni 2013. 21.544 Nederlanders van 13 jaar en ouder hebben deelgenomen aan dit onderzoek. Deze steekproef staat voor 14.016.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder.

Vanaf 2011 is in het onderzoek ook een aantal vragen opgenomen over het lezen van dagbladen en tijdschriften op digitale platformen; het doel hiervan is om de penetratie van het lezen op die platformen in de tijd te volgen. NOM vraagt in het onderzoek naar het lezen van dagbladen en tijdschriften (op mediumtype niveau) op de computer, smartphone, tablet en e-reader.


Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken