'Groeikansen voor Nederlandse filmsector'
- Media
- 30 sep 2013 @ 12:01
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - MakersOnderzoek
- 30 sep 2013 @ 12:01
- Redactie Media
De Nederlandse film- en audiovisuele sector kan profiteren van wereldwijde groei als beleid daarop wordt aangesloten. Dat concludeert Oxford Economics in het rapport 'Economic contribution of the Dutch film and audio-visual industry'.
Filmstimuleringsbeleid leidt in het buitenland aantoonbaar tot een gezond productieklimaat en heeft een positief effect op de schatkist. Daar kunnen de positieve werkgelegenheidseffecten en de culturele winst nog bij worden opgeteld. Dit werkt door in de gehele Creatieve Industrie.
Oxford Economics adviseert de Nederlandse overheid fiscale of economische stimuleringsmaatregelen in te voeren, gezien de positieve effecten in het buitenland. Ook doet het de aanbeveling om de huidige wet- en regelgeving te herzien op het gebied van piraterij. Dit vanwege het schadelijke effect op productie, distributie en vertoning. Verder bepleiten de onderzoekers dat de overheid en het Nederlands Filmfonds gezamenlijk een strategie voor de filmsector te ontwikkelen, met concrete doelen voor banen, groei en productie, in combinatie met een duidelijke financiële basis.
De werkgelegenheid in de gehele Nederlandse film- en audiovisuele sector is tussen 1998 en 2011 teruggelopen met 16,7 procent. Dit wijkt af van de Europese trend, waar een groei van 11,5 procent werd gerealiseerd. De afname van overheidsbijdragen en het ontbreken van economische of fiscale regelgeving om internationale productieactiviteit aan te trekken zijn daar debet aan.
Oxford Economics berekent dat de Nederlandse film- en audiovisuele sector een werkgelegenheidsmultiplier heeft van 2,03 en zo 65.700 directe en indirecte banen oplevert, met een toegevoegde waarde van 3,6 miljard euro en 1,6 miljard euro aan belastingopbrengsten.
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de Filmproducenten Nederland, Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs, Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten en het Nederlands Filmfonds.
De inleiding en samenvatting van het rapport van Oxford Economics staan hier. Het volledige rapport staat hier.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing