Commercial Review. Titus Eikelboom: De Amersfoorste, Menzis, Centraal Beheer

Commercial Review. Titus Eikelboom: De Amersfoorste, Menzis, Centraal Beheer
  • Media
  • 24 okt 2013 @ 11:50
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • Televisie

De Amersfoortse, was dat niet die verzekeraar die ons als ondernemers rust bood? Beelden van bureaus aan tropische stranden staan in mijn geheugen gegrift. Maar die tijd van rust is voor menig ondernemer voorbij. Het is stoempen, knokken voor wat je waard bent en hopen dat je de crisis doorkomt. De oude campagne sloot dan ook niet meer echt aan op de dagelijkse realiteit waardoor de verzekeraar het over een totaal andere boeg heeft gegooid.

Met een heuse teasecampagne  die verwees naar www.facebook.com/doorgaan gevolgd door een stevige merkcampagne met dito mediabudget. Daarmee wil De Amersfoortse zich positioneren als de inlevende businesspartner die de ondernemer wil ontzorgen. Al met al een goede positionering  alhoewel deze vervolgens niet echt verder wordt uitgewerkt op de eigen site. De Facebook pagina komt ook niet verder dan wat ondernemers artikelen die worden verzorgd door de redactie van de Postonline.

Ik vraag me af waarom er eigenlijk geen LinkedIn wordt gebruikt. En waarom zo zwaar op TV, daar heeft de ondernemer toch helemaal geen tijd voor? Om maar te zwijgen over  het lulletje rozenwater dat de hoofdrol heeft in de commercial. Dat is nou niet het beeld waar ik me als ondernemer mee zou willen vereenzelvigen. Maar goed, genoeg gezeurd, ik moet doorgaan.

Menzis

Laatst werd bekend dat 8,5 procent van de huishoudens van zorgverzekering wil wisselen. Goed idee van Menzis dus om de loyaliteit van de klanten te bevorderen door een spaarprogramma te starten. Hierbij krijg je korting krijgt op allerlei gezonde diensten en producten zoals sportschoenen of een massage. Helemaal leuk zijn de talrijke online cursussen die je kunt volgen zoals zingen of hardlopen. Zo helpt Menzis haar klanten bij een gezonde levensstijl en stimuleert het de loyaliteit. Deze propositie komt echter te weinig naar voren in de nieuwe TV commercial. Het enthousiasme van Olympiër Maarten van der Weijden overschaduwt het concrete aanbod waardoor voornamelijk het bekende Wonderfull World blijft hangen. En dat is jammer, want het aanbod is verassend genoeg. Of weten ze bij Menzis al dat de meeste klanten alleen maar voor die 15 euro premiekorting gaan?

Centraal Beheer

De 55ste Even Apeldoorn Bellen commercial maken. Ga er maar aan staan om steeds weer het niveau van de vorige campagne te halen of zelfs te overtreffen. Omdat de opbouw van de commercial steeds hetzelfde verloopt, is de TV kijker inmiddels  erg vertrouwd met het format. Dit maakt het alleen maar lastiger. Het draait daarom steeds minder om de clou maar steeds meer om de setting, de typecasting en de muziek. De nieuwe Koekoek commercial is in dit opzicht weer een ouderwetse Even Apeldoorn Bellen commercial. Mooi neergezet en goed opgebouwd met de dramatische muziek van Grieg. Maar is het voldoende? Zijn de commercials nog even episch als vroeger? Ik ben bang van niet. We worden vandaag de dag via YouTube en sociale media overvoerd met leuke en bijzondere campagnes en filmpjes uit de hele wereld. Daar zit soms prachtig werk bij. Centraal Beheer zal dan ook moeten broeden op een nieuwe creatieve strategie en daarbij, als een echte koekoek, inspiratie kunnen opdoen bij andere internationale broedplaatsen.

Titus Eikelboom is partner van het mediabureau Stroom

www.stroomviainternet.nl

www.twitter.com/tituseikelboom



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken