Eigen Huis en Tuin scoort met landschapsreclame

Eigen Huis en Tuin scoort met landschapsreclame
  • Media
  • 22 okt 2013 @ 08:43
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • Outdoor

Miljoenen mensen hebben het inmiddels gezien op RTL4: een gigantische reclameboodschap in het veld, duidelijk zichtbaar vanuit het vliegtuig. De kijkers van het programma Eigen Huis en Tuin zagen de presentatoren in de weer met handmaaimachine en hark. Vervolgens werd vanuit een helikopter het resultaat getoond over vier hectare: '20 Jaar Eigen Huis & Tuin. Bedankt Praxis.'

Een boodschap in velden en akkers met gewassen in de vorm van een logo of slagzin: het kan allemaal. Miljoenen vliegtuigpassagiers ervaren deze vorm van duurzame landschapsreclame als bijzonder. Ze maken foto's van de afbeeldingen en plaatsen die op de social media. Maar het hoeft niet alleen vanuit de lucht: dijken, taluds en heuvellandschappen kunnen ook worden bewerkt.

Het betreft een door het Nederlandse Kverneland-Mechatronics, de R&D-dochter van het Noorse Kverneland Group, gepatenteerde zaaitechniek, die werkt op basis van GPS-technologie. De techniek maakt het mogelijk om akkerland te exploiteren als de meest duurzame vorm van buitenreclame. De communicatieve exploitatie van het Mechatronics-patent wordt gedaan door Harvest Communications, gevestigd in Alphen aan de Rijn.

'We zaaien of planten de gewassen en dan staat de afbeelding drie tot zes maanden in bloei,’ zegt een enthousiaste Gerard Steijn, duurzaamheidexpert en verbonden aan Harvest Communications. ‘We onderhouden ook de boodschap, zodat die duidelijk zichtbaar blijft, maand na maand.'

Het bereik van landschapsreclame wordt door Harvest Communications met cijfers onderbouwd: meer dan tien zichtlocaties zijn te boeken voor alle grote Europese luchthavens: van Londen tot Parijs, München, Rome, Barcelona, Madrid en uiteraard Amsterdam. Met een potentieel bereik van 25 tot 50 miljoen luchtreizigers.

Bij nog eens 43 luchthavens, verspreid over Europa, worden 3 tot 5 zichtlocaties op de grond aangeboden met een mogelijk bereik van 10 tot 25 miljoen kijkers. Ook buiten Europa worden locaties aangeboden bij de luchthavens van Moskou, Istanbul, Ankara en Antalya, met een mogelijk bereik van 5 tot 10 miljoen.

Het bereik van deze nieuwe vorm van buitenreclame wordt in drie tot 6 maanden opgebouwd, met in verhouding zeer lage kosten per bereikte kijker (GRP), vergeleken met andere vormen van buitenreclame.

Steijn: 'Organisaties die zich van dit medium bedienen, verwerven op organische wijze een prominente plaats in het hart en het hoofd van de consument. De adverteerder die dit groene medium hanteert, wil zich laten kennen als een innovator, die maatschappelijke exposure nastreeft en zich duurzaam positioneert op corporate- en productniveau.'

Ingezaaide boodschappen worden na een groeiperiode van 3-6 maanden, geoogst en veelal verwerkt tot consumptieartikelen. Een 100% duurzame boodschap en 100% circulair. Alleen al de waarde van de media-aandacht in de vorm van free publicity en signalering op de social media, maakt volgens Steijn van landschapsreclame 'een uniek en financieel interessant podium'. 

Bekijk hier de Harvest-demo van Eigen Huis en Tuin. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken