Eigen Huis en Tuin scoort met landschapsreclame
- Media
- 22 okt 2013 @ 08:43
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - Outdoor
- 22 okt 2013 @ 08:43
- Redactie Media
Miljoenen mensen hebben het inmiddels gezien op RTL4: een gigantische reclameboodschap in het veld, duidelijk zichtbaar vanuit het vliegtuig. De kijkers van het programma Eigen Huis en Tuin zagen de presentatoren in de weer met handmaaimachine en hark. Vervolgens werd vanuit een helikopter het resultaat getoond over vier hectare: '20 Jaar Eigen Huis & Tuin. Bedankt Praxis.'
Een boodschap in velden en akkers met gewassen in de vorm van een logo of slagzin: het kan allemaal. Miljoenen vliegtuigpassagiers ervaren deze vorm van duurzame landschapsreclame als bijzonder. Ze maken foto's van de afbeeldingen en plaatsen die op de social media. Maar het hoeft niet alleen vanuit de lucht: dijken, taluds en heuvellandschappen kunnen ook worden bewerkt.
Het betreft een door het Nederlandse Kverneland-Mechatronics, de R&D-dochter van het Noorse Kverneland Group, gepatenteerde zaaitechniek, die werkt op basis van GPS-technologie. De techniek maakt het mogelijk om akkerland te exploiteren als de meest duurzame vorm van buitenreclame. De communicatieve exploitatie van het Mechatronics-patent wordt gedaan door Harvest Communications, gevestigd in Alphen aan de Rijn.
'We zaaien of planten de gewassen en dan staat de afbeelding drie tot zes maanden in bloei,’ zegt een enthousiaste Gerard Steijn, duurzaamheidexpert en verbonden aan Harvest Communications. ‘We onderhouden ook de boodschap, zodat die duidelijk zichtbaar blijft, maand na maand.'
Het bereik van landschapsreclame wordt door Harvest Communications met cijfers onderbouwd: meer dan tien zichtlocaties zijn te boeken voor alle grote Europese luchthavens: van Londen tot Parijs, München, Rome, Barcelona, Madrid en uiteraard Amsterdam. Met een potentieel bereik van 25 tot 50 miljoen luchtreizigers.
Bij nog eens 43 luchthavens, verspreid over Europa, worden 3 tot 5 zichtlocaties op de grond aangeboden met een mogelijk bereik van 10 tot 25 miljoen kijkers. Ook buiten Europa worden locaties aangeboden bij de luchthavens van Moskou, Istanbul, Ankara en Antalya, met een mogelijk bereik van 5 tot 10 miljoen.
Het bereik van deze nieuwe vorm van buitenreclame wordt in drie tot 6 maanden opgebouwd, met in verhouding zeer lage kosten per bereikte kijker (GRP), vergeleken met andere vormen van buitenreclame.
Steijn: 'Organisaties die zich van dit medium bedienen, verwerven op organische wijze een prominente plaats in het hart en het hoofd van de consument. De adverteerder die dit groene medium hanteert, wil zich laten kennen als een innovator, die maatschappelijke exposure nastreeft en zich duurzaam positioneert op corporate- en productniveau.'
Ingezaaide boodschappen worden na een groeiperiode van 3-6 maanden, geoogst en veelal verwerkt tot consumptieartikelen. Een 100% duurzame boodschap en 100% circulair. Alleen al de waarde van de media-aandacht in de vorm van free publicity en signalering op de social media, maakt volgens Steijn van landschapsreclame 'een uniek en financieel interessant podium'.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing