Strengere privacywet Europese Unie is stap dichterbij
- Media
- 21 okt 2013 @ 09:23
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - PolitiekOnline
- 21 okt 2013 @ 09:23
- Redactie Media
De nieuwe strengere privacywet van de Europese Unie is een stap dichterbij nu een belangrijke parlementaire commissie van het Europees Parlement ingestemd heeft met het voorstel. In deze conceptwet over databescherming is onder meer een bepaling opgenomen dat Amerikaanse bedrijven die persoonlijke data van burgers aan de inlichtingdiensten NSA, CIA of FBI geven een boete moeten betalen die kan oplopen tot vijf procent van van hun jaaromzet.
Dat meldt website EU Observer. De nieuwe Data Protection Regulation moet ergens in het voorjaar door het Europees Parlement worden aangenomen. Vandaag boog eerst de EP-commissie voor burgerlijke vrijheden, justitie en binnenlandse zaken zich erover.
Naar het zich laat aanzien is na jaren van vergaderen en na het indienen van maar liefst 4.000 amendementen een compromis in de maak om eindelijk de oude databeschermingswet van 1995 te vervangen, meldt Webwereld.
Hoewel alle aandacht zich richt op bescherming tegen de afluisterpraktijken van NSA, gaat de nieuwe Data Protection Regulation natuurlijk ook consequenties hebben voor bedrijven op het gebied van marketing, sales en CRM.
UPDATE: Door het behaalde compromis wordt er voorgesorteerd op een wet die de privacyregels deels versterkt, maar volgens critici worden er tegelijk gaten geslagen in de bescherming. De voorstellen proberen met boetes te voorkomen dat Amerikaanse bedrijven gegevens van Europese gebruikers doorspelen aan de Amerikaanse inlichtingendiensten, maar maken tegelijk geen probleem van het 'profilen' van gebruikers.
De meeste gevallen van volgen en profileren wordt onder de regels als een niet-significante inbreuk op digitale burgerrechten gezien, stelt Ot van Daalen van Bits of Freedom. 'Dat is onbegrijpelijk in een tijd waarin data wordt gelekt, doorverkocht en opgevraagd door buitenlandse afluisterdiensten.'
Ook europarlementariër Sophie in ‘t Veld (D66) is teleurgesteld over de compromissen. “Alle elementen zitten er in maar niet eenduidig en ondubbelzinnig waardoor de rechtsbescherming alsnog zwak is.'
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing