Kijkcijfers: Verliefd op Ibiza (SBS6) weggespeeld door Holland's Got Talent (RTL4), toch zet SBS6 goede stap

Kijkcijfers: Verliefd op Ibiza (SBS6) weggespeeld door Holland's Got Talent (RTL4), toch zet SBS6 goede stap
  • Media
  • 27 okt 2013 @ 14:16
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • TelevisieKijkcijfers

Gisteravond sloeg het uur van de waarheid voor SBS6. De zender die al zo lang in de hoek zit waar de klappen vallen, presenteerde een nieuwe zaterdagavond programmering. Daarin moet Verliefd op Ibiza het nieuwe vlaggenschip worden. Er werd brutaal om 20:00 uur geprogrameerd, recht tegenover Holland's Got Talent (RTL4) en het Acht Uur Journaal (NOS, Nederland 1). Het pakte niet goed uit.

De vraag die menigeen binnen de televisiewereld bezighoudt is deze: Wanneer is het eens afgelopen met de belegen succesformules van RTL4 waarin onbekende mensen een liedje blijken te kunnen zingen, een dansje blijken te kunnen doen of een goocheltruc tot een goed einde weten te brengen?

Het antwoord is natuurlijk: wanneer SBS6 met iets beters komt. Ik zweer je dat ik dacht dat het gisteravond zo ver was. Verliefd op Ibiza zou toch het zoveelste seizoen van Holland's Got Talent - notabene de dag na The Voice of Holland - van de buis moeten kunnen vegen?

Nee dus, het werd niet eens spannend. Verliefd op Ibiza ging er met 617.000 kijkers met een factor 3 grandioos vanaf tegen Holland's Got Talent (1,8 miljoen kijkers).

Was het slecht dan? Nee, natuurlijk niet, in ieder geval niet slechter dan Holland's Got Talent. Het zit hem in de zwakte van de zender. SBS6 is zo lang weggeweest, heeft met Gerard Joling en Patty Brand zo lang afbraaktelevisie gemaakt dat de weg terug naar de kijker eindeloos lang is.

Maar het gaat wel lukken, net zoals het soms nu al lukt, bijvoorbeeld met alweer het tweede succesvolle seizoen van Dokter Tinus. Voor wat dat betreft is het spannend om te zien wat er de komende weken met Verliefd op Ibiza gaat gebeuren. Komt er voldoende buzz omheen, wat gaat de rol van social media worden?

En het verhaal is hiermee overigens nog helemaal niet af, want er was meer. Eerst even kijken wat er eerst was. Vorige week zaterdag behaalde SBS6 de posities17 - Lachen om home video's, 637.000 kijkers - 20, 22 en 23. Bij elkaar opgeteld 2,2 miljoen kijkers. Gisteravond was het 10, 13, 16, 19, 21 en 25. Dat zijn zes programma's in de top-25 versus vier en bij elkaar opgeteld 4,1 miljoen kijkers. Als je het zo bekijkt, heeft SBS6 gisteravond wel degelijk een stap gezet. 

En zo moet je het natuurlijk ook bekijken want Verliefd op Ibiza was gisteravond niet het enige nieuwe SBS6 programma en ook niet het best scorende programma. Want dat was met 897.000 kijkers de eerste aflevering van een nieuw seizoen Komt een man bij de dokter. Dat is misschien niet heel erg veel maar bijvoorbeeld wel meer dan de zeer bejubelde Nederlandse dramaserie Overspel (Vara, Nederland 1), dat 882.000 kijkers trok.

Nieuw is Welkom bij de Kamara's, deze toch eigenlijk wel heel erg grappige serie - kijk even naar de trailer hieronder - trok 817.000 kijkers. Al met al heeft SBS6 een kwalitatief goede zaterdagavond staan waarbij programma's elkaar vooruit helpen. Enigzins onder de radar; Muziekherinneringen scoorde vorige week zaterdag 252.000 kijkers, gisteren waren dat er 420.000.

Het is even wachten of de potentie er de komende weken uit gaat komen maar van mij mag het.

En dan toch nog even kijken bij RTL4, de zender die zo ongeveer elk programma dat het uitzendt in goud ziet veranderen en de afgelopen weken werkelijk heersde over de donderdag, vrijdag en zaterdag avond. Afgelopen vrijdag was de beste RTL4 vrijdag van het seizoen. The Voice of Holland scoorde 2,8 miljoen kijkers - de vier best bekeken programma's kwamen tot 7,2 miljoen kijkers.

RTL Late Night haalde met 1,3 miljoen kijkers de beste score tot nu toe, Pauw en Witteman (Vara, Nederland 1) scoorde voor het eerste sinds weken hoger dan De Wereld Draait Door DWDD (Vara, Nederland 3).

Op zaterdag was het - mede onder druk van SBS6 - echter aanmerlijk minder goed dan vorige week. Vorige week stond Ik hou van Holland op nummer 1 met 2,1 miljoen kijkers, dat was nu Holland's Got Talent met 1,8 miljoen kijkers. Op nummer 2 stond vorige week Wie ben ik? (1,5 miljoen kijkers), gisteren was dat Volgende Week (1 miljoen kijkers). Al met al zakte het aantal kijkers naar de 4 best bekeken RTL4 programma's van 5,7 miljoen kijkers vorige week naar 4,3 miljoen gisteren.

Zaterdag 26 oktober 2013
Uitzenddag (KDU) TOT 6+
pos tijd titel zender kdh madl abs
1 1959
JOURNAAL 20 UUR
Ned1 12,5 29,7 1.921.000
2 1959
HOLLANDS GOT TALENT
RTL4 11,8 27,1 1.821.000
3 2235
STUDIO SPORT EREDIVISIE
Ned1 11,5 30,4 1.774.000
4 2029
JA HOOR DAAR IS IE WEER
Ned1 10,2 23,3 1.578.000
5 1907
KASSA
Ned1 8,0 24,4 1.230.000
6 1800
JOURNAAL 18 UUR
Ned1 7,7 32,4 1.186.000
7 1715
SCHAATSEN NK AFSTANDEN 500M DAMES
Ned1 6,4 35,2 986.000
8 2201
VOLGENDE WEEK
RTL4 6,2 14,9 958.000
9 1818
EENVANDAAG
Ned1 6,2 24,2 949.000
10 2159
KOMT EEN MAN BIJ DE DOKTER
SBS 6 5,8 13,6 897.000
11 2131
OVERSPEL
Ned1 5,7 13,3 882.000
12 1930
HALF ACHT NIEUWS
RTL4 5,6 16,2 860.000
13 2059
WELKOM BIJ DE KAMARAS
SBS 6 5,3 12,0 817.000
14 1618
SCHAATSEN NK AFSTANDEN 1500M HEREN
Ned1 5,2 40,6 799.000
15 2334
STUDIO SPORT
Ned1 5,1 19,8 787.000
16 2230
HART VAN NEDERLAND
SBS 6 4,7 11,6 726.000
17 2200
NIEUWSUUR
Ned2 4,7 11,2 725.000
18 1807
EIGEN HUIS EN TUIN
RTL4 4,6 17,8 706.000
19 1958
VERLIEFD OP IBIZA
SBS 6 4,0 9,4 617.000
20 1935
BLAUW BLOED
Ned2 3,9 10,5 608.000
21 1901
LACHEN OM HOME VIDEOS
SBS 6 3,8 11,6 586.000
22 2019
PROOI
Ned2 3,7 8,5 570.000
23 2253
WIE BEN IK
RTL4 3,5 9,8 542.000
24 1859
COMEDY KIDS
RTL4 3,2 10,7 494.000
25 1712
ROBS GROTE TUINVERBOUWING
SBS 6 3,1 16,1 477.000

 

Vrijdag 25 oktober 2013
Uitzenddag (KDU) TOT 6+
pos tijd titel zender kdh madl abs
1 2036
VOICE OF HOLLAND THE BATTLE
RTL4 18,1 39,7 2.796.000
2 2006
GOEDE TIJDEN SLECHTE TIJDEN
RTL4 12,5 30,6 1.920.000
3 2000
JOURNAAL 20 UUR
Ned1 10,6 26,5 1.641.000
4 2229
RTL LATE NIGHT
RTL4 8,4 23,2 1.302.000
5 1800
JOURNAAL 18 UUR
Ned1 8,4 34,8 1.290.000
6 1814
EENVANDAAG
Ned1 7,9 31,2 1.222.000
7 2129
VERMIST
Ned1 7,9 17,0 1.218.000
8 2227
KANNIEWAARZIJN
Ned1 7,8 18,7 1.208.000
9 1930
HALF ACHT NIEUWS
RTL4 7,8 22,0 1.202.000
10 2032
WITSE
Ned1 7,5 17,0 1.162.000
11 1843
SCHAATSEN NK AFSTANDEN 500M HEREN
Ned1 6,9 24,1 1.058.000
12 2303
PAUW EN WITTEMAN
Ned1 6,8 23,1 1.047.000
13 1833
RTL BOULEVARD
RTL4 6,8 23,1 1.045.000
14 1904
SCHAATSEN NK AFSTANDEN 1500M DAMES
Ned1 6,8 20,6 1.044.000
15 1929
WERELD DRAAIT DOOR
Ned3 6,7 17,9 1.031.000
16 2239
HART VAN NEDERLAND
SBS 6 5,6 13,7 862.000
17 1816
EDITIE NL
RTL4 5,3 20,5 813.000
18 2259
SHOW LAAT
SBS 6 4,4 13,4 681.000
19 2402
JOURNAAL LAAT
Ned1 4,3 22,5 665.000
20 2257
STUDIO SPORT EREDIVISIE
Ned2 4,1 11,4 638.000
21 2026
MET HET MES OP TAFEL
Ned2 4,1 9,7 633.000
22 1856
MAN BIJT HOND
Ned2 4,1 13,3 626.000
23 1700
STUDIO SPORT
Ned1 3,9 23,5 603.000
24 2159
NIEUWSUUR
Ned2 3,8 8,5 591.000
25 1925
RECHT IN DE REGIO
Ned2 3,3 9,3 503.000

 

www.kijkonderzoek.nl



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken