PwC: 'Bestedingen mediasector onder druk'

PwC: 'Bestedingen mediasector onder druk'
  • Media
  • 1 okt 2013 @ 09:53
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekTelevisiePrint

De bestedingen in de Nederlandse entertainment- en mediasector zijn vorig jaar met 0,5% gedaald. Dat is vooral een gevolg van dalende advertentieopbrengsten, aldus de Nederlandse Entertainment & Media Outlook van PwC.

Voor dit jaar voorziet PwC weer een lichte groei van 1,3%. Dat blijkt uit de jaarlijkse Nederlandse Entertainment & Media Outlook die vandaag door PwC is gepubliceerd. Bijna alle segmenten in de sector staan onder druk. Vooral uitgevers van kranten en tijdschriften beleven moeilijke tijden.

De totale bestedingen in de Nederlandse entertainment & mediasector bedroegen vorig jaar 14,4 miljard euro. De bestedingen zullen naar verwachting jaarlijks met gemiddeld 2,6% groeien naar 16,4 miljard euro in 2017. Dit bedrag is een optelsom van consumentenuitgaven en bestedingen aan advertenties. De advertentiemarkt daalde in 2012 met 2,3%, terwijl consumentenuitgaven aan entertainment en media nagenoeg gelijk bleven. Volgens Ennèl van Eeden, mediaspecialist bij PwC, zijn de magere cijfers in de sector een weerslag van de economische realiteit.

Ook dit jaar zal de advertentiemarkt krimpen (met 0,7%), zo voorspelt PwC. Pas in 2014 en de jaren daarna vindt er weer een lichte groei plaats. Online adverteren zet de enorme groei van afgelopen jaren voort, maar deze groei compenseert niet de advertentie-inkomsten die papieren kranten, tijdschriften, radio en televisie mislopen. Kranten (-9%), tijdschriften (-6,4%), televisie (-5,9%) en radio (-4,7%) verloren vorig jaar de meeste advertentie-inkomsten. Daarentegen zagen de gamesindustrie (28,9%) en de internetsector (8,4%) hun inkomsten uit advertenties juist stijgen.

In 2017 zullen de bestedingen aan internetadvertenties al 43% van de totale advertentiemarkt bedragen. Nu is dat nog een derde. Volgens PwC-mediaspecialist Van Eeden bereiken we waarschijnlijk nog voor 2020 het omslagpunt, waarbij er voor het eerst meer geadverteerd wordt op internet dan op andere platformen. "Daarnaast verschuiven grote wereldwijde merken hun advertentiebudgetten meer en meer naar opkomende economieën, zoals China en Rusland", zegt Van Eeden "Nederland behoort tot de verliezers. Vooral de glossy magazines voelen het aan den lijve."

Volgens het PwC-onderzoek geven consumenten nog wel in groeiende mate geld uit aan internettoegang. De bestedingen aan internettoegang stijgen gemiddeld jaarlijks met 8,3% van 3,5 miljard euro in 2012 naar 5,2 miljard in 2017. Vooral de bestedingen aan mobiele internettoegang stijgen de komende vijf jaar explosief, gemiddeld jaarlijks met 17%.



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken