Luistercijfers: Q-music en 3FM grote winnaars, Radio 1, Radio 2 en Veronica verliezen marktaandeel

Luistercijfers: Q-music en 3FM grote winnaars, Radio 1, Radio 2 en Veronica verliezen marktaandeel
  • Media
  • 1 okt 2013 @ 08:39
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • RadioBereik

De luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek over de periode juli-augustus 2013 zijn bekendgemaakt. Net als bij de vorige luistercijfers is Q-music de grote winnaar. Het marktaandeel van de radiozender van de Persgroep was in juli-augustus 8,2 procent. Dat was 28 procent hoger dan de 6,4 procent in dezelfde periode in 2012. Ten opzichte van de periode juni/juni van dit jaar zakte het marktaandeel overigens wel, met 0,4 procentpunt.

3FM maakte hetzelfde ritje, zij het met iets kleinere uitslagen. Het nieuwe radioparadepaardje van de NPO zag het marktaandeel met 14 procent stijgen van 8,8 procent in juli-augustus 2012 naar 10 procent in juli-augustus 2013. Ten opzichte van juni-juli 2013 werd 0,3 procentpunt marktaandeel ingeleverd.

Per saldo is 3FM daarmee de grootste radiozender van de NPO geworden. In de jaar-op-jaar vergelijking zakte Radio 1 van 9 naar 7,9 procent marktaandeel (een daling van 12 procent). Radio 2 zakte van 8,7 naar 8 procent.

Verder opmerkelijk is de wat mindere fase waarin 538 zich bevindt. Zo goed als alle cijfers staan op negatief. In de jaar-op-jaar vergelijking daalde het marktaandeel van 11,6 naar 11,1 procent. In vergelijking met juni-juli 2013 daalde het marktaandeel met 0,1 procentpunt. Dat neemt niet weg dat 538 nog steeds het grootste marktaandeel heeft, hoewel Radio 1 (10 procent) en Sky Radio (dat het marktaandeel zag stijgen van 9,5 naar 9,9 procent) wel naderen.

In weekbereik gemeten staat overigens Sky Radio op nummer 1. De zender zag het weekbereik in de jaar-op-jaar vergelijking stijgen van 2,7 naar 3,4 miljoen luisteraars. Dat van 538 bleef gelijk op 3 miljoen. In vergelijking met de periode juni-juli 2013 daalde het weekbereik van 538 met 200.000 luisteraars.

Bij de iets minder grote radiozenders werd marktaandeel gewonnen door Radio 10 Gold, Radio 5 en Radio 6 soul en jazz

100% NL, Slam!FM, Radio 4 en Classic FM verloren marktaandeel.

De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 7574 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd bedraagt in deze periode 2 uur en 46 minuten per dag. Het Nationaal Luister Onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO).

www.nationaalluisteronderzoek.nl

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken