Politieke zorgen over gokzender SBS

Politieke zorgen over gokzender SBS
  • Media
  • 21 nov 2013 @ 09:06
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • TelevisiePolitiek

Politiek Den Haag is niet blij met de uitgelekte plannen van SBS Broadcasting om een gokzender te starten. PvdA-Kamerlid Mei Li Vos heeft aan staatssecretaris Fred Teeven van Veiligheid en Justitie Kamervragen gesteld over de voorgenomen lancering door SBS.

Plannen voor een goksite werden onthuld door het AD, dat inzicht zegt te hebben gehad een strategisch plan voor de komende jaren. De eerste jaren - tot regels met betrekking tot kansspelen worden versoepeld - zou de zender zich op vrouwen richten, daarna wordt de zender omgevormd tot gokzender.

Volgens Vos is televisie bij uitstek laagdrempelig. 'Het voorkomen van gokverslaving moet centraal staan in ons kansspelbeleid', stelt de politica.

Vos wil weten of Teeven van plan is beperkingen aan te brengen in de nieuwe wet ten aanzien van de aard van de aanvragers, zoals tv-zenders. Ook pleit ze in het Kamervragen voor een verbod op reclame voor online gokken. 

Vos zegt verder: 'De PvdA heeft het nieuws dat televisiemaatschappij SBS een gokzender wil opzetten met kritische blik ontvangen. Aanbod schept vraag en een gokzender op tv is laagdrempelig en zal ongetwijfeld tot meer gokken leiden. Dit vind ik een zorgwekkende ontwikkeling. Daarom heb ik de staatssecretaris van Veiligheid en Justitie om opheldering gevraagd. Het voorkomen van gokverslaving moet centraal staan in ons kansspelbeleid. Het toestaan van tv-reclame voor (online) gokken is dan ook niet verstandig. Ik wil graag weten of de staatssecretaris van plan is om actie te ondernemen.'

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken