Publieke Omroep start pilot met betaalde content

Publieke Omroep start pilot met betaalde content
  • Media
  • 13 nov 2013 @ 12:59
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • TelevisieOnline

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) start begin 2014 met een proef waarbij stremng video online wordt aangeboden tegen betaling. Deze betaalde dienst, NPO Plus, komt naast het gratis Uitzending Gemist en biedt extra content, op een hogere resolutie en voor langere tijd beschikbaar. De pilot duurt tenminste een jaar.

NPO Plus biedt straks programma's die nu niet of slechts enkele weken lang te zien zijn vanwege rechten en kosten. Het gaat hierbij onder meer om series als De Prooi, Feuten en Flikken Maastricht. Ook gaat het om tientallen buitenlandse films waarvan de Publieke Omroep de rechten heeft, maar deze niet mocht tonen op Uitzending Gemist. Vanaf de start zijn films beschikbaar zoals Slumdog Millionaire, The Artist, later volgen Intouchables, Midnight in Paris en Jagten.

'Het publiek verwacht van ons dat deze programma's online worden aangeboden, maar dit kan niet gratis', meldt een NPO-woordvoerder aan de Volkskrant. 'De opbrengsten worden na aftrek van technische kosten doorgegeven aan rechthebbenden binnen en buiten het omroepbestel. Daarmee komen extra middelen beschikbaar voor makers en producenten.'

De extra programma's worden via NPO Plus in hogere beeldkwaliteit (en dus geschikt voor kijken op de smart-tv in de woonkamer) en met minder reclame doorgegeven. De staatssecretaris van OCW is gisteren per brief op de hoogte gebracht van de introductie van NPO Plus.  

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken