Tjeerd Royaards over The Cartoon Movement
- Media
- 11 nov 2013 @ 18:18
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - Interview
- 11 nov 2013 @ 18:18
- Redactie Media
Op 21 november vindt het Customer Media Congres plaats. Een van de sprekers is Tjeerd Royaard, hoofdredacteur van The Cartoon Movement. MarketingTribune speekt met hem.
Dag Tjeerd, wat is Cartoon Movement?
'Wij zijn een internationaal platform voor politieke cartoons, en we werken met meer dan 250 professionele cartoonisten uit ruim 80 landen.'
Wie zijn jullie klanten?
'Onze klanten zijn allereerst media. In Nederland werken we bijvoorbeeld samen met 360, 7Days en de Wereldomroep. Internationaal leveren we onder andere cartoons aan de Guardian, New Internationalist en Courrier International. Daarnaast werken we ook samen met organisaties buiten de media zoals de London School of Economics, Nationaal Comité 4 en 5 mei en TEDx.'
Hoe staat het met de cartoon gesteld in Nederland en in de wereld?
'Met de cartoon gaat het goed, met de verdiensten van cartoonisten minder. Omdat het al lange tijd crisis is in de journalistiek, wordt het voor politiek cartoonisten steeds moeilijker om een inkomen te vergaren met hun werk. Vandaar dat we met Cartoon Movement verder kijken dan de media, en actief op zoek zijn naar plekken waar cartoons hun meerwaarde kunnen bewijzen.'
Welke rol kunnen cartoons spelen in commerciële communicatie?
'Wij maken geen reclame. Wat we wel doen met cartoon-campagnes is aandacht vragen voor een bepaald onderwerp of thema. Uniek daaraan is dat cartoons met perspectieven op dat onderwerp van over de hele wereld komen, van Chili tot China.'
Kun je daarvan een voorbeeld laten zien uit eigen stal?
'Vorig jaar hebben we een project gedaan voor Why Poverty, een internationale campagne ter bestrijding van armoede. Dit resulteerde in zo'n 150 visies op armoede, in de vorm van cartoons. De hier getoonde cartoon is afkomstig uit dat project, en is gemaakt door Vladimir Kazanevsky, een cartoonist uit Oekraïne.'
Cartoon Movement/Vladimir Kazanevsky
Voor wie is jouw presentatie op het Customer Media Congres vooral geschikt?
'Ik zal uiteraard laten zien wat wij doen, maar ik leg ook uit waarom visuele content (en dan natuurlijk met name cartoons) zo'n impact heeft. Dus als je benieuwd bent waarom dictators zo bang zijn voor spotprenten dat ze cartoonisten opsluiten of zelfs executeren, mijn presentatie geeft antwoord op die vraag.'
Tjeerd Royaards spreekt op 21 november op het Customer Media Congres.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Nieuwe campagne Primark25-04-2024
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing