John de Mol verklaart Sanoma de oorlog over SBS

John de Mol verklaart Sanoma de oorlog over SBS
  • Media
  • 13 dec 2013 @ 13:09
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • Televisie

John de Mol ligt op ramkoers. Eerder dit jaar gaf hij in RTL Late Night al aan het meerderheidsbelang van Sanoma in SBS Broadcasting over te willen nemen. Daarna deed hij een publiekelijk bod van 373 miljoen euro op de aandelen van Sanoma in SBS. Dat werd afgewezen.

Vandaag geeft De Mol een interview aan het Financieele Dagblad waarin hij Sanoma ervan langs geeft. Volgens het dagblad ziet De Mol bij Sanoma geen strategie, is Sanoma niet bereid of niet in staat de benodigde investeringen in SBS te doen, heeft De Mol geen vertrouwen in SBS CEO Hans Edin ('De man is compleet onzichtbaar'), verzet hij zich tegen pogingen van de Finnen om Remco van Westerloo buiten spel te zeggen en ziet hij ook niets in het plan van de nieuwe Sanoma Nederland CEO Peter de Mönnink om drie dagen per week kantoor te gaan houden bij SBS ('Dat kan helemaal niet').

De Mol in het Financieele Dagblad: "De verhouding met Sanoma is nu heel erg formeel. We hebben ook besloten om een van onze commissarissen (Talpa CEO Pim Schmitz - red) terug te trekken. Daar zetten we Jeffey Hoff, een advocaat, voor in de plaats. Puur om ervoor te zorgen dat de afspraken in de aandeelhoudersovereenkomst worden nageleefd. Met maar liefst vier Sanoma-mensen danst de raad van commissarissen op dit moment volledig naar de pijpen van Sanoma. We geven er een duidelijk signaal mee af. Dit kan niet..." 

Sanoma reageert middels woordvoerder Robin Janszen: "Sanoma is onplezierig verrast door het vandaag in Het Financieele Dagblad verschenen interview met TV-producent John de Mol en betreurt dit. Wij herkennen ons totaal niet in het geschetste beeld. In het belang van SBS en uit respect voor haar medewerkers is Sanoma niet van plan in de media over haar partners of over discussies tussen aandeelhouders te praten. Toch vinden we het belangrijk om de twee grootste fouten uit het interview recht te zetten:

Sanoma heeft een duidelijk beeld over de toekomst van media en heeft op 31 oktober een heldere strategie aangekondigd die wij nu uitvoeren. Wij investeren in de transformatiestrategie voor onze leidende multimedia positie in Nederland en Finland, maken duidelijke keuzes en investeren in de ontwikkeling. SBS heeft hierbij een sleutelrol.

De financiële positie van Sanoma is stabiel, zoals blijkt uit onze derde-kwartaalsresultaten. Sanoma blijft meer dan ooit gecommitteerd om het succes van SBS te vergroten." 

www.sbsbroadcasting.nl
www.sanoma.nl
www.talpa.tv

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken