John de Mol wil SBS uitkopen, Sanoma weigert

John de Mol wil SBS uitkopen, Sanoma weigert
  • Media
  • 5 dec 2013 @ 09:23
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • Televisie

Tv-producent John de Mol zint op een totale overname van SBS Broadcasting. Hij zou het Finse mediaconcern Sanoma hebben voorgesteld om haar belang van 67% in SBS voor 373 miljoen euro over te nemen.

Dat meldt Het Financieele Dagblad op basis van bronnen rond de betrokken partijen. In september liet De Mol al weten interesse te hebben in een overname, maar Sanoma liet toen weten niet geïnteresseerd te zijn.

Met een overname zou De Mol volledig grip krijgen op SBS, dat nog altijd worstelt om het grote publiek voor zich te winnen. De Mol is bereid bijna 25 keer de verwachte brutowinst van € 21 mln van SBS over 2013 te betalen. Het bod waardeert het bedrijf op € 520 mln, zo blijkt uit een brief die al vorige maand is verstuurd aan de Sanoma-top.

Het FD meldt dat er volgens ingewijden frustratie bestaat bij De Mol over hoe Sanoma omgaat met SBS: hij vindt dat er te weinig wordt geïnvesteerd in de ontwikkeling van digitale activiteiten. Zelf moest hij lang onderhandelen om de groots opgezette realityshow Utopia op de buis te krijgen. Daarnaast steekt het De Mol dat de Finnen niet bereid zouden zijn te bieden op de Eredivisie-rechten.

UPDATE (11:44): Sanoma laat via een woordvoerder weten niet op het bod van De Mol in te gaan. 'SBS staat niet te koop en komt ook niet te koop. We zijn meer vastberaden dan ooit om van SBS een succes te maken. Het is duidelijk dat er verdere maatregelen nodig zijn om de prestaties van de zenders te verbeteren, en we hebben meer dan ooit geïnvesteerd in de kanalen.'

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken