Mecom ziet advertentie-inkomsten fors dalen

Mecom ziet advertentie-inkomsten fors dalen
  • Media
  • 15 jan 2014 @ 01:56
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • Print

Krantenbedrijf Mecom heeft de advertentie-inkomsten in Nederland vorig jaar met 23% zien dalen. De afname kalfde gedurende het jaar wel wat af, aldus het Britse moederbedrijf van de Wegener-kranten dinsdag op basis van voorlopige cijfers.

Advertenties in de Nederlandse kranten van Mecom, zoals de Gelderlander en Brabants Dagblad, brachten in het derde kwartaal 18% minder op dan een jaar eerder, terwijl de schade in het vierde kwartaal 16% bedroeg. Wereldwijd boekte Mecom een daling van 21% van de advertentie-inkomsten.

Mecom had zijn Nederlandse kranten ruim een jaar in de etalage staan, maar besloot afgelopen najaar ze voorlopig toch niet te verkopen. Het mediaconcern zag onder de huidige omstandigheden geen kans er een behoorlijke prijs voor te krijgen.

Over een verkoop van de Limburgse kranten wordt na een staking inmiddels wel weer gesproken met de Belgische uitgever Concentra. Daarover doet Mecom geen nadere mededelingen zolang de onderhandelingen lopen.

De omzet van Mecom nam vorig jaar met 11% af. Het bedrijfsresultaat (ebitda) stabiliseerde naar verwachting op circa 87 miljoen euro. In oktober voorspelde het bedrijf nog een jaarwinst tussen de 70 en 80 miljoen euro. Mecom presenteert de definitieve jaarcijfers medio maart. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken