Sanoma sluit Sociaal Plan voor massaontslag

Sanoma sluit Sociaal Plan voor massaontslag
  • Media
  • 21 jan 2014 @ 09:29
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • Print

Uitgeefconcern Sanoma is een Sociaal Plan overeengekomen met de onderhandelaars van de vakbonden. Dit akkoord is nodig om de grootschalige reorganisatie van de uitgeverij in goede banen te leiden.

Wie boventallig verklaart wordt, krijgt recht op een zogeheten arbeidsmarktanalyse, meldt Villamedia. Daarna kan men kiezen voor een direct-weg-regeling (waarbij de oude kantonrechtersformule van 0,75 wordt gehanteerd) of een werk-naar-werk-traject. In dat laatste geval wordt gemiddeld 5000 euro aan scholing en begeleiding geboden, de volledige opzegtermijn en een uitkering op kantonrechtersformule van 0,65.

'Na een openingsbod van werkgevers dat ver beneden peil was heeft de directie onder druk ingezien dat er behoorlijk wat bij moest komen om tot een onderhandelingsresultaat te komen', aldus NVJ-onderhandelaar Yvonne Dankfort.

Bestuurder Anne Jan de Graaf van vakorganisatie FNV Kiem stelt dat de hogere kantonrechtersformule bij vertrek niet automatisch beter is. 'De waarde van het van werk-naar-werk traject is hoger.' De vakorganisaties houden op 29 januari een ledenbijeenkomst om het resultaat toe te lichten. 

Eind oktober 2013 werd bekend dat Sanoma 500 fte's wegsaneert en 32 titels in de etalage heeft gezet. Een groot deel van die titels is nog niet verkocht. In dat geval is opheffing een alternatieve optie. 



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken