Utopia daagt creatieven uit met Nutopia

Utopia daagt creatieven uit met Nutopia
  • Media
  • 6 jan 2014 @ 11:05
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • TelevisieOnlineCreatieSocial media

Het veelbesproken tv-experiment Utopia gaat vanavond van start op SBS6, maar de partners SBS, Sanoma en 538 trekken het nog wat verder: via de besloten Facebook-groep Nutopia worden creatieven uitgedaagd om in te haken op ontwikkelingen binnen het programma.

Op 31 december was de aftrap van Utopia en betraden de inwoners hun nieuwe onderkomen. De vijftien kandidaten kunnen 24/7 online en elke avond op SBS6 om 19.30 uur worden gevolgd. Hoe het avontuur zich gaat ontwikkelen en welke keuzes de inwoners gaan maken om te overleven in deze nieuwe samenleving is niet te voorspellen. Elke dag zullen er thema's zijn waarover de inwoners het eens moeten worden en waar actie op ondernomen moet worden.

Daarom slaan SBS, Sanoma en de 538Groep de handen ineen. Via een besloten Facebook groep, Nutopia genaamd, worden alle creatieven uitgedaagd om in te haken op actuele ontwikkelingen binnen Utopia. Op structurele basis zullen de verhaallijnen en achtergrondinformatie binnen Nutopia gedeeld worden als input voor de creatieve geesten, die op hun beurt kunnen inhaken met hun (crossmediale) campagnes. De creaties worden ingebracht binnen de Facebook groep. Maandelijks wordt er door een jury van specialisten uit het reclamevak een winnaar geselecteerd en deze wordt beloond met een mooi exposurepakket voor de gecreëerde reclame inhaker.

Peter Mulder, Commercieel Directeur van SBS: “Utopia gaat voor een hoop gespreksstof zorgen. Zowel online als bij het koffiezetapparaat. Ik word erg enthousiast als ik denk aan de eerste dagen en de beslissingen waar de Utopianen voor komen te staan. Een Utopia koe geeft bijvoorbeeld 60 liter melk per dag en moet met de hand worden gemolken. Wat gaan ze met die melk doen? Het worden vaak hele primaire thema’s. Maar in dit geval kan ik mij voorstellen dat bijvoorbeeld Friesland Campina of Unilever wel een idee heeft om hierop in te spelen.”

Marc Stubbé, Commercieel Directeur van Sanoma: “Utopia vormt komend jaar een perfecte inspiratiebron voor prikkelende reclame uitingen. Zeker als je als creatief daarbij crossmediaal de ruimte krijgt. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd of er mooie mobiele concepten uit rollen. Of een verrassende koppeling met één van onze (multimediale) merken. Vanuit Sanoma bieden we de innovatiefste Utopia inhakers graag exposure in onze media.”

Joris van der Pol, Commercieel Directeur van de 538Groep: “538 ondersteunt het megaproject Utopia in de breedste zin van het woord en specifiek in het programma RuuddeWild.nl. Zo heeft Ruud als allereerste Nederlander samen met vijf luisteraars al een nacht in Utopia mogen doorbrengen. Met Nutopia dagen wij ieder merk uit om op creatieve en grensverleggende wijze een activatie te ontwikkelen met Utopia als uitgangspunt en hierbij gebruik te maken van de mogelijkheden die 538 te bieden heeft qua radio, online, TV en live-entertainment.”

Vanaf nu zijn creatieven van adverteerders, mediabureaus en reclamebureaus van harte welkom om lid te worden van de Facebook groep Nutopia om de uitdaging aan te gaan. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken