'Veel problemen bij fusie tussen VARA en BNN'
- Media
- 9 jan 2014 @ 09:48
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - TelevisieRadioPolitiek
- 9 jan 2014 @ 09:48
- Redactie Media
De fusie tussen BNN en de VARA verloopt moeizaam, zo meldt Nieuwe Revu op basis van bronnen binnen beide publieke omroepen. 'Geforceerde hipsters staan tegenover wereldverbeteraars met katoenen tasjes.'
In het Revu-artikel klappen diverse medewerkers van beide omroepen anoniem uit school. Zo is er veel ergernis over de kosten van de verhuizing naar het kolossale VARA-gebouw in Hilversum. Een medewerker: 'Terwijl het VARA-pand in gereedheid wordt gebracht, verhuizen verschillende afdelingen eerst naar het pand van BNN (en andersom) om ruimte te maken voor verbouwing en herinrichting.' Het BNN-zou een onhygiënische 'teringzooi' zijn.
Fundementeler zijn de cultuurverschillen tussen de beide bloedgroepen. ‘De VARA is mega-hiërarchisch georganiseerd, er hangen bijvoorbeeld overal bordjes waar je wel en niet mag telefoneren', aldus een BNN'er. 'Nogal een shock voor ons, wij zijn een heel andere werksfeer gewend. Zo wordt er hier weleens Jägermeister getrakteerd in de pauze. Nou, daar moet je bij de VARA niet mee aankomen.’
De kritiek komt van twee kanten: ‘BNN kent nog altijd een beetje die "kijk mij eens heel cool bij BNN werken"-attitude,’ aldus een VARA-medewerker. ‘Geforceerde hipsters. Dat botst met de katoenen-tas-houding van de old-school VARA-mensen. Zij zijn er doorgaans echt van overtuigd dat ze de mensheid kunnen opwaarderen. Heel naïef. Hun grondhouding is nog altijd dat de samenwerking met BNN meer een overname door de VARA is. De cultuurverschillen zijn echt levensgroot.’
Aangezien de VARA de dominante partij is, vrezen veel BNN-medewerkers dat de identiteit van hun omroep compleet gaat verdwijnen: ‘Wij zijn natuurlijk bij de VARA ingegaan, waardoor BNN langzaam aan het sterven is. Onze hele jongerencultuur gaat verloren. Daarnaast zijn ze bij de VARA vaak vastgeroest op hun plek, terwijl bij ons veel meer wordt gerouleerd. Het is net alsof er een laag beton over BNN is gekieperd. Bart de Graaff zou zich omdraaien in zijn graf.’
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing