Apollo neemt macht over bij Endemol

Apollo neemt macht over bij Endemol
  • Media
  • 20 feb 2014 @ 16:29
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • Televisie

De Amerikaanse investeringsmaatschappij Apollo stevent volgens het FD af op een machtsgreep bij Endemol. Het bedrijf zou een akkoord hebben bereikt met schuldeisers van de tv-producent. Daardoor krijgt het de meerderheid van de aandelen in handen.

Ook John de Mol had interesse in een volledige overname van zijn voormalige bedrijf, maar is afgehaakt vanwege de sterk opgedreven prijs. Het belang van 25% in Endemol van Dasym ­Investment Strategies, waarin De Mol een deel van zijn vermogen heeft belegd, wordt waarschijnlijk verkocht aan Apollo.

Al jarenlang woedt er een machtsstrijd om Endemol, dat internationaal bekend is van programma’s als Big Brother en Deal or No Deal. Het bedrijf kwam in 2007 voor in totaal € 3,6 mrd in handen van Dasym (toen nog Cyrte), het Italiaanse tv-bedrijf Media­set en de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs. Die nieuwe eigenaren zadelden het bedrijf echter op met een miljardenschuld, waarna het een speelbal werd van schuldeisers. 

Apollo kocht in 2011 tegen een veel lagere prijs schulden op en wist zo een sleutelpositie te verwerven bij Endemol. Volgens het FD is de investeerder er nu in geslaagd om Royal Bank of Scotland over de streep te trekken om zijn schuld te verkopen. Ook met Goldman Sachs, Centerbridge en BlackRock zou er inmiddels een deal zijn. Daardoor wordt Apollo eigenaar van meer dan twee derde van de schuld van Endemol, waardoor het bij de rechter een ruil van schulden in aandelen kan afdwingen.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken