Brechtje de Leij (Sanoma) over Google Glass en contextuele triggers voor content
- Media
- 12 feb 2014 @ 11:18
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - JournalistiekOnlineContentM-commerce
- 12 feb 2014 @ 11:18
- Redactie Media
Op 4 februari organiseerden iMMovator en het Nederlands MediaNetwerk een Cross Media Café over de Toekomst van Mobiel het Mediapark in Hilversum.Een van de sprekers was Brechtje de Leij, Head Product Development News bij Sanoma.
'We zijn allemaal lui. Zodra de techniek iets makkelijker maakt voor ons dan willen we niet anders dan dat. Maak het dus makkelijk dan zijn we on-board.'
De grootste uitdaging voor Sanoma is omgaan met de beperkingen die wearables bieden. Relevantie op basis van een contextuele trigger is van groot belang omdat de gebruiker binnen twee seconden heeft bepaald of deze micro interactie zinnig is voor hem. Die twee seconden moeten leiden tot actie.
Glassware (software voor Google Glass) van de New York Times geeft 1 keer per uur een nieuwsupdate. Dat is niet nuttig omdat het niet in context is. Apps als Fieldtrip doen dat wel omdat je al fietsend door Amsterdam contextuele informatie krijgt over de historische gebouwen die je om je heen ziet.
De Leij heeft bij Nu.nl een development dag gehouden om te experimenteren met Google Glass en contextuele triggers voor content. Al snel was duidelijk dat Google Glass journalistieke storytelling naar een nieuw niveau gaat tillen. De Leij: 'Nieuws kan letterlijk worden gemaakt uit ogen van de reporter en zo nodig live worden meegemaakt bijvoorbeeld met een Google Hangout.'
Sanoma verwacht veel van burgerjournalistiek met Google Glass. Dit wordt makkelijk en sneller omdat burgers overal direct een camera bij de hand hebben. Met die gedachte heeft Sanoma NuFoto glassware gebouwd waarmee foto’s direct kunnen worden ingestuurd vanaf Google Glass.
Volgens de Leij ligt de toekomst ligt bij nieuws in de juiste context. Je loopt ’s ochtends de deur uit met Google Glass en krijgt de nieuwsberichten te zien die interessant of relevant zijn voor jou. Doordat Google Glass weet waar je bent wordt informatie gestuurd wanneer het jou uitkomt, dus niet als je in vergadering zit maar wel als je op de bank voor de TV zit.
Op het gebied van wearables heeft de smart watch momenteel de focus bij Sanoma. De eerste Nu.nl app voor de smart watch is inmiddels beschikbaar en is een paar honderd keer gedownload. Een nieuws app voor Google Glass moet eerst verder worden onderzocht voordat hiervoor een app wordt ontwikkeld.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing