Groupon: Zes op de tien Nederlanders hebben het online koopjesjacht-virus
- Media
- 7 feb 2014 @ 11:58
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - OnlineE-commerce
- 7 feb 2014 @ 11:58
- Redactie Media
Bijna alle Nederlanders (98%) maken gebruik van koopjes. Het internet wordt veel geraadpleegd voor de zoektocht naar de beste deals. Zo struinen zes op de tien (61%) Nederlanders minstens een keer per maand het internet af voor goede deals en korting. Dit blijkt uit onderzoek van Groupon onder 1.250 Nederlandse respondenten.
Uiteraard is korting op producten en diensten voor 91% van de online koopjesjagers de belangrijkste reden om dealsites te gebruiken. Maar ook als er helemaal niets van de prijs afgaat, blijkt 56% terug te gaan naar de desbetreffende winkelier of ondernemer waar zij een deal kochten. Een goede prijs-kwaliteitverhouding en ervaring geven daarbij volgens 61% van de Nederlanders de doorslag.
Nieuwe ervaringen door deals
Op zoek naar mooie deals komt het avontuurlijke karakter van Nederlanders bovendrijven. Zo blijken online deals op dealsites voor 27% van de Nederlanders een goede stimulans te zijn om nieuwe plekken te ontdekken. Een vijfde (21%) van de online deal site gebruikers wordt zelfs over de streep getrokken om iets te gaan ondernemen dat zij normaal niet zouden doen. Zo maakt 59% van de online koopjesjagers gebruik van deals van bedrijven waar ze nog nooit eerder een product of dienst hebben gekocht of überhaupt van gehoord hebben.
“Uit onderzoek van Knutson et al. uit 2006 blijkt dat een aankoopproces in essentie bepaald door twee structuren in je hoofd. Een (goed) product activeert je beloningscircuits, waardoor je onbewust een sterke begeerte naar dat product voelt. De prijs activeert hersenstructuren die ook actief worden als je fysieke pijn (een schop tegen je been bijvoorbeeld) voelt. Geld uitgeven doet letterlijk pijn. De balans tussen die twee hersendelen – begeerte en prijspijn- bepaalt of je iets koopt of niet. Korting vermindert uiteraard de prijspijn en laat de balans eerder doorslaan naar aankoop” aldus Hoogleraar cognitieve neurowetenschappen UvA Prof. Dr. Lamme en auteur van het boek Vrije wil bestaat niet.
“Online deals helpen consumenten om nieuwe ervaringen op te doen. Uit ons interne klanttevredenheidsonderzoek* blijkt dat voor Groupon-klanten zelfs geldt dat 89% van hen gebruik maakt van deals van bedrijven waar ze nog nooit eerder zijn geweest” aldus Jan Willem Kaasschieter, directeur bij Groupon.
Online deal maakt aanbieder aantrekkelijker
Het aanbieden van een deal draagt bij aan positieve beeldvorming van het bedrijf dat zijn product of dienst via een online kortingssite aanbiedt. Zo heeft 32% van de online koopjesjagers een positiever beeld van een aanbieder nadat ze gebruik hebben gemaakt van een deal, voor 64% verandert het beeld niet. Een goede prijs, goede ervaring en hoge kwaliteit zijn volgens 61% van de Nederlanders de drie belangrijkste redenen om terug te gaan naar de aanbieder die zij via een online kortingssite bezochten. Een beetje reistijd houdt de Nederlander daarbij overigens niet tegen, aangezien zes op de tien Nederlanders bereid zijn om tot 25 km te reizen voor een deal die zij online gekocht hebben. Eén op de vijf Nederlanders is zelfs bereid om 50 km of verder te reizen.
Over het onderzoek
Het onderzoek is eind 2013 uitgevoerd door DirectResearch in opdracht van Groupon. 1.250 Nederlandse respondenten namen deel aan het onderzoek.
Hoogleraar Prof. Dr. Lamme is niet direct betrokken geweest bij het onderzoek.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: discussiedansjes, Brazilian...
- Hornbach pioniert met 4DX-bioscoopcommercial, 3D OOH en...
- Onderzoek: podcastadvertising loont
- [column] Talpa en ViaplayTV samen naar de finish maar...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
Laatste Nieuws
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
- Talpa en Viaplay sluiten... 02-04-2024
- MamaMagazine.nl nieuwe aanwinst... 29-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing