Radioreclame groeit in 2013 met 5 miljoen euro

Radioreclame groeit in 2013 met 5 miljoen euro
  • Media
  • 5 feb 2014 @ 10:56
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • RadioBereikDoelgroepen

De netto radioreclamebestedingen zijn in 2013 met ruim 5 miljoen euro gestegen naar 226,8 miljoen eur. Dit is een groei van 2,3% ten opzichte van 2012. De non-spot bestedingen halen een recordscore van 13,3 miljoen euro, een groei van 7% ten opzichte van vorig jaar. Dit blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB).

De retailbranche heeft het meest besteed op radio en neemt de koppositie over van de transportsector, die nu tweede staat, voor financiële dienstverlening. Qua bestedingsaandeel gaan de branches transport en financiële dienstverlening wel aan de leiding, zij besteden bijna 25% van hun budget aan radioreclame. Het bestedingsaandeel van de retailbranche is met 11% vergelijkbaar met het gemiddelde in de markt. 

Hoewel de retailbranche in totaal het meest besteedt op radio, wordt de top-5 van radioadverteerders gedomineerd door maar liefst vier merken uit de automotive-branche. Renault/Nissan staat bovenaan, gevolgd door Pon. General Motors en Peugeot staan op vier op vijf. KPN, jarenlang aanvoerder van de radioadverteerderslijst, staat nu op nummer drie. Het jaar 2013 telde 1.672 radioadverteerders, waarvan 631 nieuwe adverteerders.

Liedewij Hentenaar, directeur RAB: 'De Nederlandse radiozenders zijn sterke merken waar luisteraars bevriend mee raken. Het aantal events van radiozenders neemt toe waardoor de betrokkenheid van de luisteraar nog sterker wordt. Adverteerders gebruiken steeds meer mogelijkheden om zich met deze radiomerken te profileren en haar luisteraars te bereiken in een plezierige omgeving en op prettige momenten.'

Het RAB (Radio Advies Bureau) is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations. RAB is één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en biedt ondersteuning aan adverteerders, reclame- en mediabureaus om effectieve en creatieve radioreclame te maken.  

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken