Sanoma maakt 332 miljoen verlies

Sanoma maakt 332 miljoen verlies
  • Media
  • 10 feb 2014 @ 12:45
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PrintOnline

Het was al een tijdje duidelijk dat het niet goed gaat met het Finse mediaconcern Sanoma, maar nu staan de cijfers ook echt zwart op wit: het bedrijf heeft afgelopen jaar 332,3 miljoen euro verlies geleden. In 2012 werd nog wel winst geboekt, namelijk 149 miljoen euro.

Over de laatste drie maanden van 2013 bedroeg het operationeel verlies 38 miljoen euro, terwijl dat een jaar eerder in dezelfde periode nog 9,6 miljoen euro was. De netto-omzet van Sanoma is afgelopen jaar uitgekomen op 2,2 miljard euro, 6,6% minder dan een jaar eerder.

Sanoma maakte de jaarcijfers vrijdag bekend. Het concern heeft veel last van dalende inkomsten op de advertentiemarkt en kondigde in oktober al een grote reorganisatie aan. In sommige landen stopt Sanoma volledig, in Nederland werd het gros van de bladen in de etalage gezet en verdwijn 500 fte personeel.

De media-activiteiten in Nederland waren vorig jaar goed voor een omzet van 705,8 miljoen euro, 7,2% minder dan een jaar eerder. Het Finse concern verwacht dat de totale groepsomzet in 2014 opnieuw iets lager zal uitkomen. Pas vanaf 2016 wordt weer omzetgroei op eigen kracht verwacht. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken