Kamervragen over aankoop tv-rechten Eredivisie
- Media
- 24 mrt 2014 @ 11:24
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - SportmarketingTelevisie
- 24 mrt 2014 @ 11:24
- Redactie Media
De VVD stelt Kamervragen over de deal die de NOS heeft gesloten over de tv-rechten voor de samenvattingen van de Eredivisie. De regeringspartij is vooral ontstemd dat het aankoopbedrag geheim wordt gehouden.
De NOS sloot afgelopen week een overeenkomst met Eredivisie Media & Marketing over de samenvattingen van Eredivisie-duels. De deal heeft betrekking op de komende drie seizoenen en beslaat de uitzending van fragmenten op televisie en internet en het live uitzenden van de wedstrijden via de radio.
Het door de NOS betaalde bedrag wordt uit concurrentie-overwegingen geheim gehouden. Naar verluid gaat het om een jaarlijkse vergoeding van 20 miljoen euro. VVD-Kamerlid Ton Elias vindt het 'hoogst merkwaardig' dat over het exacte bedrag dat betaald voor de deal een geheimhoudingsverklaring is getekend. 'Ik kan zo niet beoordelen of hier op een correcte wijze met belastinggeld wordt omgegaan', aldus Elias in het Algemeen Dagblad.
Inmiddels heeft Elias zijn vragen gepubliceerd. De VVD'er vraagt zijn eigen staatssecretaris Dekker onder meer: 'Kunt u bevestigen dat de extra commerciële mogelijkheden zoals de NOS en Ster die hebben aangeboden binnen de huidige Mediawet vallen en er geen verruiming van mogelijkheden ten opzichte van bestaande wetgeving geboden wordt? Bent u nog steeds bereid om een eventuele klacht over oneerlijke concurrentie of marktverstoring bij de ACM met een serieus onderzoek te ondersteunen?'
Over het geheime transactiebedrag vraagt Elias: 'Bent u van mening dat het voor de controlerende taak van de Kamer van belang is om de hoogte van de bedragen die door de NOS zijn geboden te kennen, zodat beoordeeld kan worden of hier sprake is van een adequate besteding van belastinggeld c.q. in het biedingsproces geen marktverstoring heeft kunnen optreden?''
M'n kamervragen: kan nu niet beoordelen of commerciële omroepen uit de markt zijn gedrukt bij bieding op eredivisie. http://t.co/ZCADomU0Tx
— Ton Elias (@TonElias) March 24, 2014
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing