Mediabestedingen telecom dalen 7 procent
- Media
- 25 mrt 2014 @ 09:59
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - MediastrategieReclame
- 25 mrt 2014 @ 09:59
- Redactie Media
De bruto mediabestedingen van de telecommunicatie-branche zijn in de eerste twee maanden van 2014 met bijna 7% gedaald in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De mediabestedingen aan multiplay diensten (bellen + internet + televisie), dat een aandeel van tweederde heeft in de totale bruto mediabestedingen aan telecommunicatie, daalden met 1,6%. Dit blijkt de Market Update Telecommunicatie van Nielsen.
De totale bruto mediabestedingen aan telecommunicatie daalden in de eerste twee maanden van 2014 tot 45,5 miljoen euro. De bestedingen aan multiplaydiensten daalden tot iets minder dan 31 miljoen euro. De bruto mediabestedingen van kabel-exploitanten en vooral internetproviders namen sterk toe.
Grootste adverteerders binnen telecom is Vodafone, hoewel de bestedingen van dit concern daalden met meer dan 15% tot 10,3 miljoen euro. Met -35% was de daling van de bruto mediabestedingen (€ 7,5 miljoen) van KPN nog groter. Grote stijgers waren Ziggo en UPC, die in 2014 allebei ongeveer twee keer zoveel besteedden als in dezelfde periode vorig jaar. Opvallend is dat beide partijen hun mediabudgetten sterk verhoogd hebben, terwijl eerder dit jaar bekend werd dat UPC-moeder Liberty Global concurrent Ziggo overneemt.
De bruto mediabestedingen van telecommers aan televisie daalden in de eerste twee maanden van 2014 met 9%. Het aandeel van het grootste mediumtype kwam daarmee uit op bijna 38%. Hoewel dagbladen met een aandeel van bijna 22% nog het tweede mediumtype is voor telecommunicatie, daalden de bestedingen met bijna 30% fors. Radio werd juist meer ingezet in 2014, de bestedingen stegen met ruim 75% tot 8,6 miljoen euro. Het aandeel groeide daarmee van 10% in 2013 tot 19% in de eerste twee maanden van 2014.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- adverteerders
- KPN
- Vodafone
- T-Mobile
- telefonie
- mediabestedingen
- UPC
- bestedingen
- reclame
- multiplay
- telecommunicatie
- Nielsen
- mobile
- telecom
- Ziggo
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing