NRC Media - Insight ICT: De smartphone zal ons leven steeds meer gaan beheersen

NRC Media - Insight ICT: De smartphone zal ons leven steeds meer gaan beheersen
  • Media
  • 20 mrt 2014 @ 08:16
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • M-commerceMobileOnline

Uit diverse onderzoeken, waaronder trendonderzoek van Motivaction, blijkt dat ‘technoprogressie’ een trend is die de komende jaren zal doorzetten. Steeds meer Nederlanders geloven dat technologische mogelijkheden en de natuurlijke leefomgeving niet per deŠnitie vijanden van elkaar zijn maar elkaar betekenisvol kunnen ondersteunen en verrijken. De smartphone en de wijze waarop we inmiddels vergroeid zijn met dit apparaat is daar wellicht het meest sprekende voorbeeld van.

De smartphone beheerst het leven van veel (jonge) Nederlanders en dat zal in de nabije toekomst voor steeds meer mensen gelden. Volgens futuroloog Paul Ostendorf wordt onze mobiele telefoon het enige hulpmiddel dat we nog bij ons hoeven te hebben: “Het wordt onze portemonnee, huissleutel, rijbewijs, paspoort, ov-kaart, shopkaart, echt alles. Het apparaat zit vol met mobiele zintuigen die de omgeving en jou voortdurend monitoren. Daarbij staat alles straks in de cloud, zelfs je identiteit. Als ik het device pak, zie ik mijn eigen apps en gegevens omdat het apparaat ziet dat ik het ben. Maar wanneer iemand anders hem pakt, ziet hij zijn gegevens. En als je smartphone gestolen wordt, dan heeft een dief er niets aan, want de gegevens staan er niet op.”

De smartphone wordt in de toekomst meer nog dan nu uitgebreid met diverse accessoires, denk aan de smartwatch van Samsung, Apple en Adidas (bijvoorbeeld om berichten te lezen) maar ook aan Google Glass (computer geïntegreerd in een bril). Met de smartwatches willen aanbieders ‘domotica’ mogelijk maken, dit is de interactie tussen het horloge en andere elektronische apparaten in het huishouden. Dit betekent in de praktijk dat er door middel van allerlei sensoren wordt gezorgd voor de aansturing van apparaten binnenshuis. Dit kan plaatsvinden vanuit de woning zelf, of door aansturing van buitenaf. Hierbij valt te denken aan het aanzetten van de verlichting, de verwarming of het koffiezetapparaat op basis van persoonlijke voorkeuren.

Volgens Ostendorf zal de ontwikkeling echter nog veel verder gaan. De smartphone zal zelf kunnen herkennen dat jij de hoofdgebruiker bent door middel van vingerafdrukken, irisscan of oorschelpmeting. Alle informatie zal in de cloud worden opgeslagen, omdat het niet mogelijk is alle informatie daadwerkelijk mee te nemen.

Naast de ontwikkeling in mobiele apparatuur volgen ook de ontwikkelingen en mogelijkheden van de mobiele netwerken elkaar snel op. Inmiddels is in Nederland het 4G-netwerk gelanceerd door drie mobiele providers, die dit gestaag uitbreiden. In eerste instantie bleef de animo voor 4G achter maar inmiddels is meer dan een kwart van de toestellen die in het derde kwartaal van 2013 is verkocht 4G-enabled 5,6.

Naast eerder genoemde trends op telecomgebied zijn er generieke trends van invloed op de wijze waarop Nederlanders omgaan met consumentenelektronica, ICT en telecom. Uit het algemeen trendonderzoek (onder andere van Motivaction) komt een belangrijke trend naar voren: gebruik wordt voor consumenten belangrijker dan bezit. Richard Speetjens, fondsbeheerder van Robeco Global Consumer Trends zegt: “Mensen willen geen dure dvd kopen, die na één keer afspelen in de kast blijft liggen maar bekijken een film liever eenmalig zonder deze te bezitten."

De komst van Netflix, sinds kort in Nederland actief, al snel gevolgd door de lancering van Videoland Unlimited, illustreert deze ontwikkeling.

Met bovenstaande ontwikkelingen gaat televisiekijken een nieuw tijdperk in, regulier televisiekijken wordt ingehaald door tv on demand. Er wordt steeds meer uitgesteld gekeken via gemist-diensten van de omroepen en digitaal opnemen. Devolgende revoluties op televisiegebied komen er ook alweer aan. Zo is er al Ultra HD/4k (televisie in ‘superresolutie’) en Chromecast, dat televisiekijkers content laat streamen vanaf een pc, tablet of smartphone en het mogelijk maakt om apps te starten en met de ingebouwde browser op de stick te werken. Ook komt binnenkort iTV op de markt. Dit zou het slimme antwoord van Apple zijn op de trend van smart-tv, waarbij tv-fabrikanten allerlei interactieve (internet)diensten aan hun toestellen toevoegen. Ook Laser TV, een televisie op basis van lasertechniek, die onder andere het probleem van televisiekijken met zonlicht opheft, is al bijna een feit.

De uitdagingen op het gebied van consumentenelektronica, ICT en telecom zijn groot en volgen elkaar in rap tempo op. De economische crisis zorgt niet voor minder snelle ontwikkelingen maar leidt juist tot innovaties en betaalbare alternatieven die optimaal aansluiten bij de wensen en behoeften van de consument anno 2014.

 
 
Banner

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken