TMG compenseert verlies met snijden in kosten

TMG compenseert verlies met snijden in kosten
  • Media
  • 12 mrt 2014 @ 13:29
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PrintOnlineZakelijk

De Telegraaf Media Groep (TMG) heeft een moeilijk jaar achter de rug: het concern zag het bedrijfsresultaat omslaan van 16,2 miljoen euro in 2012 naar een verlies van 10,3 miljoen in 2013. De uitgever schrijft deze daling toe aan de additionele reorganisatielasten van 37 miljoen euro. Kostenbesparingen zouden de resultaten draaglijker hebben gemaakt.

Cees van Steijn, CEO ad interim van Telegraaf Media Groep: 'Het medialandschap is structureel veranderd. Dit betekent dat wij onszelf opnieuw moeten uitvinden. In het afgelopen jaar zijn hiervoor belangrijke stappen gezet. Onze kosten zijn structureel verlaagd en de organisatie is sterk vereenvoudigd. We maken duidelijke keuzes in onze activiteiten en richten ons op onze sterke merken en journalistieke relevantie. Binnen deze ontwikkelingen zien wij dat de opbrengsten uit digitale en uit radioactiviteiten een positieve trend laten zien.'

Alhoewel de komende periode ook nog in het teken zal staan van de reeds aangekondigde reorganisaties, kan TMG zich volgens Van Steijn 'nu ook heel nadrukkelijk richten op mogelijkheden voor nieuwe groei'. 'Zo zullen wij verder investeren in digitale initiatieven en een budget vrijmaken voor een oplage impuls van de landelijke en regionale dagbladen. Op deze manier blijven wij onze positionering als leidend mediabedrijf waarmaken.'

Over 2013 heeft Telegraaf Media Groep het resultaat verbeterd. Alhoewel de omzet gedurende het jaar met € 13,6 miljoen is gedaald naar € 542,2 miljoen mede door het negatieve effect van de economische omstandigheden op de advertentie- en oplage-inkomsten, is met name door de kostenbesparingsprogramma’s een substantiële stijging van de genormaliseerde EBITDA van € 49,3 miljoen in 2012 naar € 60,1 miljoen in 2013 behaald. Door de boekwinst van € 218,3 miljoen die gemaakt werd op de verkoop van het belang in ProSiebenSat.1 Media AG (ProSiebenSat.1), was het nettoresultaat uitzonderlijk hoog en bedroeg € 177,9 miljoen.

Bekijk alle bedrijfsresultaten op TMG.nl

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken