[Cross Media Awards] Jacqueline Smit (538Groep): We moeten risico’s durven nemen, dingen uitproberen

[Cross Media Awards] Jacqueline Smit (538Groep): We moeten risico’s durven nemen, dingen uitproberen
  • Media
  • 23 apr 2014 @ 12:58
  • Link
  • Bas Vlugt
    Bas Vlugt

    Eigenaar
    Nederlands MediaNetwerk
  • AwardsInterviewMediastrategieMiddelenOnlineRadio

Op 14 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. 538Groep stuurde in voor Cross Media Exploitant van het Jaar. Aan het woord is Jacqueline Smit, CEO van 538Groep.

Kun jij 538Groep introduceren?
'De 538Groep is een multimediaal bedrijf dat bestaat uit: Radio 538, het nummer één radiostation van Nederland, SLAM!FM, het jongerenradiostation van Nederland, de TV zenders TV538 en SLAM!TV, eventbureau 538Events en creatie- en productiestudio 538Concepts. Wekelijks stemmen gemiddeld vijf miljoen luisteraars af op de radiostations en maandelijks ruim drie miljoen kijkers op de tv-kanalen.

Radio 538 is marktleider en bereikt wekelijks 3,5 miljoen unieke luisteraars. Dit zijn mensen die jong van geest zijn, voornamelijk tussen 20 en 49 jaar. Met energie, gedrevenheid en passie voor radio is Radio 538 erin geslaagd de absolute nummer 1 te worden. Radio 538 brengt je de beste en meeste hits en de allerbeste DJ’s. En natuurlijk de populaire programma’s als Evers Staat Op, Ruudewild.nl en de Avondploeg.

SLAM!FM is uitgegroeid tot een ijzersterk crossmediaal merk. Naast de radiozender SLAM!FM, zitten tevens SLAM!TV, slamfm.nl, ruim 100 eigen evenementen en de productie van vele cd’s in het portfolio. SLAM!FM is een jongerenstation dat dicht bij de luisteraar staat. Je hoort hier als eerste de nieuwste muziek en verreweg de meeste tracks: SLAM!FM, Power to the beat! SLAM!FM heeft een unieke herkenbare trendbepalende sound, to-the point, geen gel*l en staat voor positieve, eigenzinnige radio met een jong en aansprekend DJ team.'

Hoe onderscheidt 538Groep zich op Cross Media gebied van andere media exploitanten?
'Voor de 538Groep is crossmediaal denken een tweede natuur. Met een portfolio waarbij radiostations, TV zenders, online en mobiele platforms en live-entertainment / events de basis vormen van de bedrijfsvoering is het uitvoeren van een crossmedia campagne een vanzelfsprekendheid.

Binnen het Concepts & Events team van de 538Groep spreken we alleen nog over partnerships. Niet alleen Mediapartnerships gaan we aan, maar met al onze relaties gaan we voor profijtelijke partnerships. Voor beide partijen. Samen met onze relaties formuleren we een gezamenlijke doelstelling met daaruit voortvloeiend de ontwikkeling van een cross media concept.'

Wat is jouw visie op cross media en de ontwikkeling van cross media?
'Media – content – technologie; media is technologie. We moeten als mediabedrijf een weg vinden in de multimedialiteit naar de toekomst toe zodat de 538Groep een gezond bedrijf blijft. Uitnutten van content via verschillende kanalen (ether, digitaal, events) Daarin moeten we risico’s durven nemen, dingen uitproberen. Van fouten leren, optimaliseren en opnieuw proberen. Goed kijken naar de content die we hebben en nadenken op welke manier we deze content over de bühne brengen. Blijven denken vanuit je passie. De marketingindustrie moet mee met investeringen en geen afwachtende houding aannemen. Relevantie, in dialoog gaan. Juist in cross media concepten.'

Op welke cross media case van 538Groep ben je trots?
'De Fanflight was de eerste gecrowdsourcte vlucht waarbij de Facebookfans van transavia.com en Radio 538 de vlucht volledig hebben samengesteld. Van bestemming tot het eten aan boord en van het entertainment op de vlucht en op locatie tot aan de dresscode. Alles is door de fans bepaald door het uitbrengen van stemmen. Uiteraard werden de tickets voor deze ultieme vlucht onder de deelnemers verdeeld. De doelstelling voor de Fanflight bestond uit twee hoofddoelen. De eerste was het laten groeien van de fanbase van transavia.com naar 100.000 Facebookfans. Daarnaast het merk, transavia.com, gedurende de campagne onder de aandacht te brengen bij de doelgroep. De nadruk lag hierbij op het overbrengen van het brede aanbod in bestemmingen en het feit dat transavia.com graag naar haar klanten luistert. 

De doelgroep voor deze campagne was een afspiegeling van de transavia.com doelgroep; mensen die samen naar hun vakantiebestemming vliegen en op Facebook met transavia.com en andere fans hun passie voor vliegvakanties delen. Daarbij hanteren we drie subgroepen namelijk koppels, vrienden en families. Er is gekozen voor een big bang strategie om de groei in aantal likes te realiseren. Oftewel één grote campagne in plaats van meerdere kleine campagnes. Uit onderzoek bleek dat Radio 538 het grootste bereik kan realiseren binnen de gestelde doelgroep. Besloten werd een media partnership aan te gaan die verder ging dan het inkopen van media. Samen was hierbij het centrale woord. Gezamenlijk met 538 ontwikkelen van een app, campagne en event dat samen door de consument werd ontwikkeld.

Op 538 werd de Fanflight in redactionele en commerciële zendtijd onder de aandacht gebracht via radio, TV en online. 538DJ's Barry Paf en Jens Timmermans waren het gezicht van de campagne. Daarnaast is er actief ingezet op de owned media van transavia.com. Er was inflight entertainment, een nieuwsbrief en op alle social media kanalen werd de Fanflight gepromoot, ondersteund met ads op Facebook.'

Zetten adverteerders en mediabureaus optimaal in op cross media?
'Bij de 538Groep zetten de adverteerders en mediabureaus wel optimaal in. Dit omdat we bekend staan als een exploitant die niet inzet op één mediatype. We adviseren onze partners nooit een single media inzet; al onze concepten bevatten minimaal radio en online, aangevuld met TV / Events.
Hier is zelfs geen discussie over met onze relaties (adverteerders en mediabureaus) omdat wij in de markt al gezien worden als een cross mediale exploitant en onze partners dus al uitgaan van een cross mediaal concept.'

Hoe zie jij de mediatypen waarin jullie als exploitant actief zijn de komende tien jaar ontwikkelen?
'De radio- en event industrie zal zich meer en meer gaan onderscheiden op het gebied van distributie van content en de mate waarin het merk loyale luisteraars en/of bezoekers van evenement heeft. De basis vormt het radiostation zelf, haar positionering, de muziek, de herkenbaarheid, de dj’s en de afgeleide evenementen. Op basis van deze loyaliteit is het mogelijk om een “trusted brand” te worden en middels verrijking van persoonsprofielen van waarde te blijven voor de luisteraar/bezoeker en de adverteerder. Veel zal afhangen van de bereidheid om te investeren en te experimenteren. De investeringen zullen voor de industrie met name liggen op digitalisering, ontwikkeling van relevante platformen en data.'

Hoe veranderen media en marketingcommunicatie door de invloed van social en mobiel?
'Cross medialiteit is voor de 538Groep het geïntegreerd denken waarbij de marketing doelstelling, het gedrag van de consument en het creatieve concept de basis vormt. Deze basis bepaalt de inzet van de middelen. De inzet van middelen wordt op haar beurt weer mede bepaald door het media gedrag van de doelgroep. Cruciaal voor Social en Mobiel is de relevantie van het merk in die oplossing en het optimaal gebruik maken van interactiviteit. De consumptie van content zal verder individualiseren. De snelle adoptie van verschillende devices en de technologische ontwikkeling op het gebied van individual targetting op basis van profielen en locatie drijven deze veranderingen. Het tempo van die veranderingen aan de kant van de consument ligt hoog. Met name op boodschap niveau en relevantie ligt de grootste uitdaging voor de industrie.'

Wat is de toekomst van de media-exploitant? En welke rol zullen reclame-, mediabureaus en adverteerders gaan spelen?
'De exploitant van de toekomst speelt een belangrijke rol in het aanbieden en adviseren op het gebied van Real Time Marketing oplossingen. De mogelijkheid voor adverteerders om aan te haken en mee te bouwen op de evenementen van media merken zoals Radio 538 en SLAM!FM geeft de mogelijkheid om merkwaarden te laden en een gezicht te geven aan de merken van onze adverteerders. De driehoek zal alleen door samen te werken optimaal en effectief gebruik kunnen maken van deze mogelijkheden. De creatieve vondst, het doordachte media-advies en de dapperheid van de adverteerder zal bepalend zijn voor effectieve inzet van crossmediale  mogelijkheden in de toekomst.'

Wat is het laatste nieuws?
 Edwin Evers heeft twee jaar bijgetekend tot eind 2016 en we zijn het hele jaar aanwezig middels grote evenementen zoals het WK en Koningsdag, voor beide merken aanwezig bij de grote festivals en hebben onze eigen evenementen zoals Live38XXL en 538Jingleball.'

www.538groep.info
www.twitter.com/jacquelines 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op 14 mei in het Compagnietheater in Amsterdam. 
www.crossmediaawards.nl
www.twitter.com/crossmediaaward

Banner

Het Cross Media Congres & de Cross Media Awards worden gesponsord door onder meer Ster, PauwR, 538 Groep, Exterion Media en MarketingTribune

 

 

 

 

Bas Vlugt

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken