De Financiële Telegraaf brengt AEX DFT Oranje Index naar de beurs
- Media
- 25 apr 2014 @ 10:18
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune
- 25 apr 2014 @ 10:18
- Redactie Media
De Financiële Telegraaf gaat naar de beurs. In samenwerking met Euronext is vandaag de AEX DFT Oranje Index gelanceerd, een mandje met zestien oer-Hollandse aandelen. De officiële start van de nieuwe index vond vanmorgen om 09:00 uur plaats, via een gongslag bij de opening van de beurshandel op het Damrak.
Met een eigen index treedt DFT in de voetsporen van andere grote financiële nieuwsmedia zoals The Financial Times en The Wall Street Journal-eigenaar Dow Jones, die via de FTSE-index en de Dow Jones-index eerder al hun naam aan prominente aandelenindices verbonden. Ook de Nikkei-index in Tokio is afgeleid van de grote Japanse zakenkrant Nihon Keizai Shimbun.
Ronald Veerman, chef van De Financiële Telegraaf: 'De gedachte om een eigen DFT-index met een sterk Nederlands karakter te introduceren leefde bij ons al langer en is begin dit jaar door beide partijen concreet opgepikt. Het is prachtig dat dit we nu samen met Euronext de Oranje Index met oer-Hollandse ondernemingen - waar particuliere beleggers soms al decennialang in beleggen- vlak voor Koningsdag kunnen lanceren.'
De AEX DFT Oranje Index bevat een dwarsdoorsnede van ondernemingen van Nederlandse origine met een lange historie. De Oranje Index zal bij de start bestaan uit zestien Amsterdamse beursfondsen waarvan de holding of een belangrijk bedrijfsonderdeel het predikaat ‘Koninklijk’ bezit. Het betreft de fondsen Shell, Philips, Ahold, KPN, DSM, Vopak, Boskalis, Air France-KLM, Postnl, Bam, Imtech, Ten Cate, Wessanen. Reesink, Brill en Porceleyne Fles.
Met de Oranje Index wordt ingespeeld op de blijvende interesse bij particuliere beleggers voor bekende Nederlandse bedrijven. Deze groep investeerders kan nu naast de AEX als hoofdindex en andere internationaal toonaangevende indices, ook de prestaties van deze dwarsdoorsnede van de Amsterdamse beurs op de voet volgen.
Cees Vermaas, CEO van Euronext Amsterdam: 'Vanaf aanstaand weekend kleurt Nederland weer oranje, en in dat licht lanceren we vandaag de AEX DFT Oranje Index samen met de Financiële Telegraaf. Nederland heeft een sterkte handelsgeest en een lange en rijke traditie van ondernemerschap. De Oranje index is een interessante aanvulling op de indices binnen de AEX-Index familie.'
Euronext en DFT zullen de AEX DFT Oranje Index de komende tijd samen beheren. Daarbij zal ook worden gekeken of het Nederlandse karakter van de index nog verder kan worden versterkt. Uiteindelijk doel is om – eventueel via mutaties en andere kleine aanpassingen - tot een samenstelling van 20 tot 25 ondernemingen te komen.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing