Marketeer van de Week: Nicky Csellak-Claeys over lancering van prijsvergelijker Hoyhoy

Marketeer van de Week: Nicky Csellak-Claeys over lancering van prijsvergelijker Hoyhoy
  • Media
  • 10 apr 2014 @ 20:30
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MerkenMarketingCampagnesE-commerce

Nederland kent vanaf vandaag een nieuw financieel merk: Hoyhoy. Deze prijsvergelijker voor verzekeringen ging tot vandaag als Verzekeringssite.nl door het leven, maar gooit het roer nu dus flink om. Inclusief een reclamecampagne van DDB & Tribal Amsterdam met Aart de Luiaard in de hoofdrol. Reden voor MarketingTribune om Hoyhoy-marketingdirecteur Nicky Csellak-Claeys te interviewen voor onze wekelijkse rubriek Marketeer van de Week. ‘We kiezen voor een positieve insteek.’

De rebranding van Verzekeringssite.nl leidt op financiële blogs al direct tot commentaar. Zo vraagt Anneke Ranzato zich af op HomeFinance.nl: ‘Toyboy in verzekeringen?’ Hoe het ook zij: de lancering van Hoyhoy maakt de tongen los.

Gefeliciteerd met de lancering van Hoyhoy.nl. Een financiële webwinkel, dus meteen maar even over de kleine lettertjes: zijn jullie een zelfstandige organisatie of zit er een grote (financiële) speler achter?

Nicky Csellak-Claeys: ‘We kunnen je geruststellen. Hoyhoy.nl is volledig objectief. We zijn voor 85% in handen van de volledig onafhankelijke BGL Group. De BGL Group is distributeur van verzekeringen, heeft ook financiële webwinkels in Engeland en Frankrijk, en is volkomen onafhankelijk. Dat wil zeggen: niet in handen van een verzekeraar.’

Waarom Hoyhoy? Waarom moest er een nieuwe verzekeringsvergelijker komen?

‘Het idee dat het vergelijken en switchen van verzekering veel gedoe met zich meebrengt, weerhoudt de Nederlandse consument er nu nog van regelmatig van verzekering te wisselen. Daardoor betalen ze doorgaans te veel. Onze missie is de Nederlandse verzekeringsconsument duidelijk te maken dat verzekeren niet moeilijk, complex of tijdrovend hoeft te zijn. Het kan ook makkelijk, snel en relaxed. Wij willen de drempel om daadwerkelijk actie te nemen zo laag mogelijk maken.’

Hoe onderscheiden jullie je van andere vergelijkingssites, zoals Independer?

‘Hoyhoy.nl streeft ernaar de makkelijkste financiële webwinkel te zijn. Het is onze missie bezoekers een aangename en goede ervaring te geven. Hoyhoy.nl biedt daarom een intuïtieve website waarop mensen makkelijk zelf de voordeligste verzekering kunnen vinden en kopen. We bieden daarom niet alleen de laagste prijsgarantie, maar ook een aantal persoonlijke services waaronder een digitale polismap en een overstapservice. Mochten er toch vragen zijn, staan onze verzekeringsexperts klaar voor advies.’

De mascotte van Hoyhoy is Aart de Luiaard. Bedoelen jullie daarmee dat jullie de Nederlandse consument eigenlijk een beetje lui en gemakzuchtig vinden?

‘Absoluut niet. Dat is te gemakkelijk. Aart is onze ambassadeur en staat voor iets wat we allemaal willen: het niet nodeloos ingewikkeld maken. Aart denkt na. Hij begrijpt niet dat men zich tegenwoordig zo druk maakt over van alles. Hij is slim genoeg, maar hij houdt er gewoon niet van als dingen onnodig ingewikkeld zijn. Waarom moeilijk doen, als het ook makkelijk kan? Aart houdt van efficiëntie: maximale resultaten behalen met minimale inspanning. In andere woorden: eruit halen wat erin zit.’

Speciaal voor Aart de Luiaard hebben jullie een logo en merknaam gekozen die ook ondersteboven te lezen is. Welke betekenis schuilt er verder in de naam ‘Hoyhoy’?

‘Ook de positieve insteek is heel belangrijk. Hoihoi is een veelgehoorde, populaire groet. Uit ons eigen onderzoek blijkt dat ‘hoihoi’ door een ruime meerderheid van Nederlanders wordt ervaren als een positieve manier van begroeten. Onze doelstelling is om de Nederlandse consument ook een positief gevoel met verzekeringen te laten ervaren, dus Hoyhoy sluit hier dan ook perfect bij aan. Daarnaast is het figuurlijk ondersteboven keren – dus de wereld op zijn kop - ook meegenomen in de keuze. We bekijken de zaken vanuit een ander perspectief. Onze missie is de Nederlandse verzekeringsconsument duidelijk te maken dat verzekeren niet moeilijk, complex of tijdrovend hoeft te zijn. Het kan ook makkelijk, snel en relaxed. Terwijl je ondertussen ook nog veel geld kunt verdienen. Dat is pas de wereld op zijn kop.’

Hoyhoy wil het switchen van verzekeringen makkelijker maken, maar dat willen toch alle vergelijkers? Bovendien bieden verzekeraars zelf vaak al aan om de oude verzekering voor je op te zeggen. Wat is jullie meerwaarde in deze sterk concurrerende markt?

‘Bij Hoyhoy.nl ben je altijd van een aantal zaken verzekerd. Je kunt bij ons niet alleen vergelijken, maar ook direct kopen. Dat bespaart een hoop gedoe. Daarnaast krijg je bij Hoyhoy.nl de verzekering altijd tegen de laagste prijs. We geven een laagste prijsgarantie. Je krijg het verschil van ons terug als je ergens anders dezelfde verzekering tegen een lagere prijs ziet. En we hebben een gratis opzegservice: wij helpen bij de overstap en het papierwerk, en onze verzekeringsexperts – met decennia aan verzekeringservaring – staan ook elke werkdag voor je klaar voor extra advies.’

Met welke doelstellingen is Hoyhoy van start gegaan?

‘Ons doel is mensen aan het denken zetten en het heft in handen geven. We willen de mensen zekerder maken waar het aankomt op het nemen van financiële beslissingen betreffende verzekeringen. Mensen vinden financiële diensten vaak complex en lastig en hebben er weinig vertrouwen in. En het vooruitzicht om er geld op te besparen is onduidelijk of niet motiverend genoeg – het gevolg is dat ze niet doen wat goed voor ze is. Ons doel is het mogelijk maken voor mensen om hun financiële huishouding beter te beheren door dit in een meer aangename ervaring te veranderen. En voor iedereen die hulp nodig heeft, biedt Hoyhoy.nl de helpende hand.’

Hoe ziet de lanceringscampagne van Hoyhoy.nl eruit en welke mediakanalen worden ingezet?

‘We zetten een volledig geïntegreerde campagne neer, met brede massamediale inzet, startend met tv en radio, ondersteund door online, social media en PR. Vanaf volgende week verschijnt Aart op de buis, maar de commercial staat nu al online.’

Dan even over jouzelf: hoe lang werk je al voor Hoyhoy en/of Verzekeringssite.nl?

‘Ik ben vanaf vorige zomer betrokken bij Hoyhoy.nl, met het doel een sterk merk op te bouwen dat mensen aanspreekt. Ik was geïnspireerd door de oprichter Erik Hordijk die al meer dan tien jaar ernaar streeft om de Nederlandse verzekeringsmarkt transparanter te maken. Hij is nog steeds de hoeksteen van het bedrijf en huidige directeur.’

Wat deed je voordat je bij Hoyhoy aan de slag ging?

‘Ik ben een echt marketingdier. Ik heb brede marketing-ervaring in brand en product- management, marcom en online marketing, zowel in binnen- als buitenland, in de telecom, high-tech en FMCG-sector, onder meer bij Philips, Sony Ericsson en Procter & Gamble.’

Wat doe je bij Hoyhoy anders qua marketing dan je bij eerdere werk- of opdrachtgevers deed?

‘Waar velen in marketing geloven, maar dan toch terugdeinzen om het volledig in praktijk om te zetten en er de juist middelen voor te gebruiken, daar heerst bij Hoyhoy zo’n ijzersterk geloof, dat we er ook volledig voor gaan. Goede consumenteninzichten, omgezet in sterke, gedurfde concepten en ondersteund door fantastische uitvoering en media-aanpak. Dat is verfrissend en ongelooflijk motiverend. Er is geen koudwatervrees. Om als marketeer vanaf nul een geheel nieuw merk daadkrachtig op te bouwen, dat is toch de droom van elke marketeer!’

Op welke social media ben je actief en waarvoor gebruik je ze?

‘Wij volgen onze consumenten en zijn actief waar zij het meest zijn, dus op voornamelijk op Facebook en Twitter en natuurlijk LinkedIn om goede nieuwe krachten te werven.’

Kun je jezelf in vijf merken omschrijven?

‘Nobu, Virgin, Victoria Secret, Audi, Leffe.’

Wat zijn jouw ambities als marketeer?

‘Een sterk en geliefd merk opbouwen dat binnen een paar jaar top-of-mind is bij onze doelgroep.’

Wat zijn jouw mediamerken?

‘Favoriete krant: The New York Times. Tijdschrift: Leven. Radiozender: BNR. Televisiezender: HBO. Website: Netflix.com.’

Interview: Jeroen Mirck  

 

Meer interviews lezen? Bekijk het overzicht van Marketeers van de Week



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken