HOI ziet Telegraaf en NRC.next kelderen

HOI ziet Telegraaf en NRC.next kelderen
  • Media
  • 19 mei 2014 @ 13:23
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PrintOnderzoekOnlineMedia

Ze lieten lang op zich wachten, maar de HOI-cijfers over het jaar 2013 vertonen een vertrouwd beeld: de papieren oplagen van dagbladen in Nederland dalen en worden voor een deel gecompenseerd door digitale abonnementen. Die digitalisering kan de daling echter niet stoppen. De opgetelde papieren oplagen daalden met 5,6%, van 1,6 miljoen naar 1,51 exemplaren. Tellen we de online edities me, dan dalen de dagbladen van 1,68 naar 1,66 miljoen exemplaren, oftewel -1,4%. De Telegraaf en NRC.next krijgen de grootste klappen.

Puur cijfermatig daalt De Telegraaf het hardst: de grootste krant van Nederland leverde vorig jaar 46.000 exemplaren in en zakte onder de grens van een half miljoen: van 522.000 naar 476.000 stuks. De online editie redt TMG vooralsnog niet: in 2012 stond de teller nog op nul, inmiddels registreert HOI een digitale oplage van 6.282. Overall daalt de Telegraaf-oplage met 7,6%.

Procentueel liep NRC.next de grootste buts op: de oplage van de hipsterkrant daalde met bijna 25%, van 70.000 naar 53.000 exemplaren. Daar staan bijna 9.000 extra online nextjes tegenover (nu in totaal 13.000), maar bottom-line daalt de krant met 11,6%.

De ‘grote’ NRC deed het iets beter: de papieren oplage daalde van 185.000 naar 175.000 (-5,7%), maar daar stond een groei van 7.000 digitale kranten (nu 25.000) tegenover. Het totale verlies bleef daardoor beperkt tot 4.000 exemplaren, ofwel 1,9%. Hoofdredacteur Peter Vandermeersch schreef inmiddels een commentaar op de HOI-cijfers

De Persgroep-titels Volkskrant, AD en Trouw noteerden positieve cijfers. De Volkskrant boekte lichte papieren groei (+0,2%) en handhaafde zichzelf rond de 231.000 exemplaren. Daar kwamen nog 9.5000 extra online kranten bij (nu 46.000 stuks). Dat is een totaalplus van 3,7%. Trouw bleef stabiel op 91.000 papieren kranten en voegde daar 9.000 digitale replica’s aan toe (die waren er in 2012 nog niet), wat tot een totale stijging van 9,6% leidt.

Het AD daalde op papier, maar compenseerde dat met online kranten. Print ging van
van 383.000 naar 369.000 exemplaren (-3,5%), digitaal steeg van nul naar 23.000. Onderaan de streep leverde dat een plus op van 2,3%.

Papieren groei was er verder alleen bij Het Financieele Dagblad: van 48.351 naar 49.384 exemplaren, oftewel +2,1%. Digitaal kwamen er 900 kranten bij, waardoor de totale groei 3,2% bedraagt.

Een lichte daling is te zien bij de Amsterdamse krant Het Parool en bij de confessionele titels Nederlands Dagblad en Reformatorisch Dagblad.  

Vanmiddag besteedde BNR Mediazaken aandacht aan de oplagecijfers, met in de studio mediawetenschapper Piet Bakker en NRC-adjunct Hans Nijenhuis.  



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken