Ton Rozestraten: 'RTL Nederland wil 40 procent omzet halen uit consumer experience'

Ton Rozestraten: 'RTL Nederland wil 40 procent omzet halen uit consumer experience'
  • Media
  • 15 mei 2014 @ 15:28
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MediaTelevisieE-commerceVerdienmodellen

RTL Nederland wil 40% van zijn omzet gaan verdienen aan consumer experience, oftewel: aan premium diensten. Deze opmerkelijke uitspraak deed CCO Ton Rozestraten woensdag tijdens het Cross Media Congres. Omroepbedrijven als RTL voelen de druk van betaaldiensten als Netflix. RTL anticipeerde hier al op door Videoland over te nemen. Maar dat betaal-tv zo belangrijk gaat worden voor RTL is nieuw.

Dat RTL Nederland het klassieke adverteerdersmodel zo rigoureus wil gaan loslaten, mag gerust een spectaculaire koerswijziging genoemd worden. Het is dan ook de vraag of Rozestraten deze onthulling echt had gepland. Hij deed zijn uitspraak aan het eind van een podiuminterview met dagvoorzitter Michiel Frackers, die de RTL-topman echt uitdaagde om het achterste van zijn tong te laten zien.

Rozestraten zei tijdens het vraaggesprek te mikken op een 60/40-verdeling van de omzet, waarbij 60% dus van adverteerders moet komen. Daarmee ligt er dus ook een serieuze target voor verdienen aan consumentenbestedingen, met name via betaal-tv. Een forse uitdaging, beaamt Rozestraten. 'Daar zijn ook nieuwe mensen en een nieuwe mindser voor nodig. We gaan vast nog wel eens op onze bek, maar dat hoort bij ondernemen.'

Hoe crossmediaal is RTL Nederland? Die vraag kreeg cco Ton Rozestraten voorgelegd tijdens het podiuminterview op het Cross Media Congres in Het Compagnietheater Amsterdam. 'We zijn inmiddels veel breder dan een paar tv-zenders. We hebben de afgelopen jaren fors gewerkt aan de verbreding van het assortiment, met name digitaal. Ook hebben we die jaren een aantal overnames gedaan: Buienradar, Videostrip en onlangs Videoland. Een derde peiler is ventures, met onder andere de websites Pepper en Couvert. De vierde peiler is live entertainment.'

Rozestraten gelooft in een samenwerking met Twitter en ziet dat niet als een risico dat een deel van de advertising dan verschuift naar het sociale netwerk. 'Dat vind ik kortzichtig. Daar heb ik ook ruzie over gehad met mijn Duitse collega's, die er echt zo tegenaan kijken. Het kan elkaar juist versterken. Ook de lineaire kijktijd verbetert erdoor.'

Over het herstel van de tv-bestedingen zegt Rozestraten dat het medium televisie altijd als eerste last heeft van crises, maar er ook weer als eerste uit is. Dat is nu al duidelijk merkbaar, met een fikse verbetering van de bestedingscijfers, aldus de RTL-topman.

De concurrentie van betaalzenders als Netflix en FOX schrikt Rozestraten niet af. 'FOX heeft een bescheiden marktaandeel, dus daar hebben wij niet zo heel veel last van. Opvallend is dat FOX veel voetbalrechten heeft gekocht maar die nu weer doorverkoopt. Daar zijn ook wij met hen over in gesprek.'

Netflix is natuurlijk een grotere dreiging. Rozestraten weersprak tijdens het interview dat RTL in reactie op deze concurrent Videoland heeft gekocht. Wel werd aan het eind van het interview zonneklaar dat RTL flink meer wil gaan verdienen aan betaalde abonnementen en diensten. 

Meer over het Cross Media Congres

Pim van der Feltz (Google): 'Advertising en content koppelen'

Brian Hirman: 'Afrika is trendsetter in mobiel betalen'

Suzanne Ekel: 'Corporate storytelling doe je op Twitter'

De Cross Media Awards worden gesponsord door RLVNT, Ster, PauwR, 538 Groep, Exterion Media en MarketingTribune

 

 

 

 



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken