HOI-cijfers: kranten zien digitale oplage groeien, mannenbladen Sanoma in mineur

HOI-cijfers: kranten zien digitale oplage groeien, mannenbladen Sanoma in mineur
  • Media
  • 25 jun 2014 @ 09:48
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • BereikPrintMediaJournalistiek

De carousel van oplagecijfers is weer op gang gekomen. Veel dagbladen boeken fraaie groeicijfers met hun digitale abonnementen, de pas laat digitaal ontwaakte Telegraaf voorop. In tijdschriftenland gaat het slecht met de mannenbladen die Sanoma vorig jaar in de etalage heeft gezet. Dat komt de onderhandelingspositie van de verkopende partij bepaald niet ten goede.

Uit de HOI-cijfers over het eerste kwartaal van 2014 blijkt dat de digitale oplagen van dagbladen verder stijgen. De grootste groeier is zoals gezegd De Telegraaf, met 144%: de digi-abonnementen stegen van 28.709 begin 2013 naar 70.211 dit jaar.

Ook NRC Media boekte veel digitale groei: 31% voor NRC Handelsblad en 54% voor het kleinere NRC.next. De totale digitale oplage van NRC Media steeg van 32.855 naar 45.769 e-abo’s. Ook de Volkskrant boekte online winst: 11%.

Keerzijde is wel dat de betaalde papieren oplagen blijven dalen. Telegraaf en Volkskrant daalden beide met zo’n 6%.

Kritiek op digitale oplagecijfers 

Er is overigens van allerlei kanten kritiek op de HOI-meting van digitale oplagen. Zo stuurde het FD zelf een persbericht uit met de mededeling dat de uigever een meningsverschil heeft met HOI over de uitkomsten. HOI meldt een daling bij FD van het aantal digitale abonnees (van 5%), FD zelf meldt een stijging. ‘Omdat een deel van de nieuwe digitale abonnees (ruim 8.000) niet meetelt in de HOI-oplage, daalde dit cijfer met 5%. De nieuwe abonnees die het FD wist te werven, maar buiten de HOI-cijfers blijven, namen een betaald abonnement dat toegang geeft tot de website FD.nl of tot de nieuwe digitale uitgave FD Pensioen Pro.’

Voor een deel is de digitale oplagestijging cosmetisch, meldt Villamedia.nl. Zo tellen de Wegener-dagbladen nu de totale print-oplage ook als digitale oplage. De Leeuwarder Courant en Dagblad van het Noorden rapporteren zelfs een hogere digitale dan print-oplage.

Volgens media-onderzoeker Piet Bakker hebben de digitale oplagecijfers weinig waarde. ‘Elke uitgever hanteert zijn eigen definities. De een telt de papieren oplage ook als digitaal mee, de ander niet, de ander weer deels. Daardoor vertrouwt in de branche niemand die digitale oplagecijfers meer. Dat is op zich vreemd, omdat alle betrokkenen (adverteerders, exploitanten en uitgevers) de definities vaststellen.’

Tijdschriften: Linda wint, Playboy verliest

De tijdschriftcijfers van HOI moeten het minder hebben van digitale abonnementen. Daar valt vooral de daling op die de oplagen van Sanoma’s mannenbladen doormaken. Slecht nieuws voor de Hoofddorpse uitgever, die voor deze titels al ruim een half jaar een nieuwe eigenaar zoekt.

Playboy had in de eerste drie maanden van dit jaar een betaalde gedrukte oplage van 31.439 exemplaren, aldus HOI. Een jaar geleden waren dat er nog 42 duizend, een kwart meer. Nieuwe Revu raakte met 17.763 ook ruim een kwart van de betalende lezers kwijt. Panorama hield de schade nog enigszins beperkt met 35 duizend exemplaren, een verlies van 17%.

De grote winnaar bij de bladen was wederom Linda, dat door bijna 10% stijging nu meer dan 200 duizend bladen verkoopt. Libelle (353 duizend exemplaren, een daling van 7,5%) en Margriet (194 duizend, min 10%) zakten juist weg.

Ook de opiniebladen hebben het lastig: Elsevier daalde met 17,4% (van honderdduizend naar 83.000 exemplaren) en HP/de Tijd leverde met een betaalde oplage van 16.000 stuks een kwart in. Het verkochte Opzij eindigde op 38.000 exeplaren, een daling van 12%. De Groene bleef stabiel, Vrij Nederland zakte iets.  

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken