DDMM heeft eerste planningsdata voor mobiel bereik

DDMM heeft eerste planningsdata voor mobiel bereik
  • Media
  • 1 jul 2014 @ 09:17
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MobileBereikMediaOnderzoek

VINEX, PMA en GfK hebben voor het eerst planningsdata vrijgegeven van het bereik van mobiele devices, gebaseerd op het branchebrede DDMM-onderzoek. Vorige maand werd al een Top-50 gepubliceerd gebaseerd op het eerste kwartaal van 2014, nu kan de markt gebruik maken van de bereikcijfers van alle bezochte websites en apps.

Het DDMM-onderzoek meet sinds vorig jaar september het bereik van websites op PC en laptop, maar dat is nu uitgebreid met het bereik van sites en apps op tablets en smartphones. Door de toevoeging van de mobiele devices wordt het meten van online media fors vergroot.

Wouter Hulst, interim-directeur van VINEX: ‘Mobiele devices nemen steeds meer digitale consumptietijd voor hun rekening en mediamerken verspreiden hun content nu over meerdere platformen. Dat kunnen we nu zeer gedetailleerd meten. Op siteniveau, maar ook op merkniveau, waarbij sites en apps zijn samengevoegd. Dat is uniek in de wereld.’

PMA-directeur Johan Smit wijst op de noodzaak van het meten van mobiel bereik: ‘De complete data in de softwaretool Probe maakt het mogelijk voor de mediaplanners om op het bereik per device, maar ook op het gecombineerde en vooral toegevoegde bereik van PC en mobiel te plannen. Dat maakt dat we digitaal een grote stap voorwaarts maken.’

'Het werd hoog tijd voor meting van mobiel bereik'

De uitgevers hebben net als de mediabureaus al heel lang de wens om het bereik van mobiel te meten. Voor sommige merken geldt dat al meer dan de helft van de consumptie via mobiele devices verloopt. Volgens Rachel Gómez, voorzitter van VINEX en sales director van Sanoma is die ontwikkeling nog lang niet ten einde. ‘Mobiel ontwikkelt zich nu in een rap tempo en is steeds meer gemeengoed aan het worden. Adverteerders en mediabureaus kijken uiteraard ook naar die ontwikkeling. Het werd dus hoog tijd dat dit deel van de digitale media nu ook in kaart is gebracht.’

Paul van Niekerk, directeur GfK Mediaonderzoek: ‘Wij spelen al jaren een rol in het digitale bereiksonderzoek en zijn er trots op samen met PMA en VINEX dit resultaat te hebben behaald. In een zeer korte tijd is het ons gelukt om dit project, dat complex is zowel qua panelopbouw, meettechniek en de data-integratie tussen pc- en mobiel bereik, te realiseren.’

De bereiksdata uit DDMM worden vanaf vandaag geleverd met een set van ruim 360 achtergrondkenmerken, variërend van huisbezit tot interesses en van werkzaamheid tot vakantiebestemmingen.

13% Nederlanders leest tijdschrift op tablet

GfK presenteerde gisteren trouwens ook zijn onderzoeksrapport ‘Trends in digitale media’. Uit dit onderzoek in samenwerking met Magazines.nl blijkt dat 13% van de Nederlanders een tijdschrift leest op de tablet, of het nu een app, website of pdf is. In drie jaar tijd is het lezen van tijdschriften op dit device gestegen van 2% naar 13%. Bij de smartphone is een stabilisatie zichtbaar: 9% van de Nederlanders leest tijdschriften op de smartphone. De tijd die consumenten besteden aan het digitaal lezen van tijdschriften neemt toe: momenteel is dat 31 minuten per week, terwijl de mobiele leestijd een jaar geleden nog maar 22 minuten bedroeg.  

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken