JCDecaux en UM tonen Haarlem voorpagina Telegraaf

JCDecaux en UM tonen Haarlem voorpagina Telegraaf
  • Media
  • 29 jul 2014 @ 12:17
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • OutdoorPrintMediastrategieInnovatie

Gedurende twee weken plaatst JCDecaux dagelijks de voorpagina van De Telegraaf op zijn abri’s en mupi’s in Haarlem. Daarmee is het belangrijkste nieuws van de wakkere krant tot en met 4 augustus gratis te lezen op negentig plekken in de hoofdstad van Noord-Holland. Het experiment is bedacht door mediabureau UM.

De Telegraaf voorziet, in samenwerking met buitenreclame-exploitant JCDecaux en mediabureau UM, de Spaarnestad twee weken dagelijks van het laatste nieuws. De voorpagina’s ter grootte van twee vierkante meter zijn te vinden op 90 locaties in Haarlem, waaronder het Kennemer- en het Houtplein, de Papentorenvest, de Koudenhorn en verschillende plekken langs de Leidsevaart. Ook Exterion Media en drukkerij Muller zijn bij het project betrokken. 

'Dit is voor ons een interessante testcase', zegt Twan Roovers, marketingcommunicatie manager van De Telegraaf. 'Wij zijn voortdurend op zoek naar innovatieve, relevante manieren om ons nieuws naar buiten te brengen. Na dit eerder digitaal in Amsterdam te hebben gedaan, verraste UM ons met deze unieke campagne. We zijn onder de indruk dat alle betrokken partijen dit voor ons mogelijk hebben gemaakt. Wij hadden de nadrukkelijke wens dat de posters tegelijk met de bezorging van de fysieke krant worden opgehangen. Voor JCDecaux was dit een uitdaging, aangezien zij dagelijks binnen enkele uren zo’n 100 posters moeten ophangen. Dankzij hun flexibele instelling en de wil om deze actie tot een succes te maken, is dat gelukt.'

Bart de Vries, commercieel directeur van JCDecaux: ‘Dit is een unieke en in Nederland nooit eerder vertoonde operatie op het gebied van buitenreclame. Normaliter wisselen affiches wekelijks, maar tijdens deze campagne is er voor JCDecaux elke nacht sprake van een grote logistieke operatie om de voorpagina’s voor 07:30 uur in onze abri’s en mupi’s te plaatsen. JCDecaux laat hiermee zien dat het in staat is om razendsnel te schakelen en hyperactueel kan zijn met een traditioneel medium als buitenreclame.'

Zodra de redactie van de grootste krant van Nederland de voorpagina voor de volgende ochtend heeft afgerond, verstuurt zij deze met een druk op de knop naar de drukker. Van daaruit worden de geprinte affiches in het holst van de nacht getransporteerd naar het depot van JCDecaux in Almere, waar ze vervolgens klaargemaakt worden voor plaatsing in abri’s en mupi’s. Daarna vertrekt, terwijl heel Nederland nog altijd op één oor ligt, een voertuig van JCDecaux met de affiches vanaf het depot richting Haarlem. Twee medewerkers zullen in alle vroegte de negentig locaties in de Spaarnestad voorzien van het laatste nieuws.

De campagne duurt tot en met 4 augustus. Aangezien De Telegraaf ‘s zondags niet verschijnt, zal dan geen verse voorpagina in de objecten van JCDecaux te zien zijn. In mei deed de outdoor-exploitant al een experiment met de digitale headlines van De Telegraaf op het Rembrandtplein in Amsterdam. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken