Mobiele devices gaan massaal mee op vakantie

Mobiele devices gaan massaal mee op vakantie
  • Media
  • 4 jul 2014 @ 15:03
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekOnlineMobile

Het is al lang geen nieuws meer dat het smartphone- en tabletbezit in Nederland erg groot is en dat ze intensief worden gebruikt. Maar hoe zit dat als we op vakantie gaan? Media-adviesbureau Initiative vroeg het aan de vakantiegangers en wat blijkt? Als we een mobiel device hebben, nemen we het mee op vakantie. En wat doen we ermee? Hetzelfde als thuis.

86% van de mensen met een smartphone neemt die ook mee op vakantie. Voor tablets of iPads is dat bijna tweederde en meer dan een derde neemt z’n laptop of notebook mee. Dat zijn een hoop apparaten die we meeslepen, vooral als je bedenkt dat 60% van de vakantiegangers er twee of meer inpakt. En dan hebben we het nog niet eens over fototoestellen en filmcamera’s. Dat is een koffer vol stekkers en opladers!

Op vakantie neem je natuurlijk alleen maar spullen mee die je ook gebruikt. En dat geldt ook voor tablets, smartphones en laptops: gemiddeld zitten we daar een uur per dag achter. Een kwart van de respondenten geeft aan dat dagelijks zelfs meer dan 2 uur te doen. Er is daarbij weinig variatie te zien tussen mensen van verschillende leeftijden.

En wat doen we dan eigenlijk? Hetzelfde als thuis: e-mailen, surfen, nieuwssites of –apps gebruiken, facebooken, internetbankieren en natuurlijk bellen, whatsappen en sms-en. De mobiele devices worden opvallend weinig gebruikt om informatie te zoeken over activiteiten rondom de vakantiebestemming; maar  een kwart van de respondenten doet dat. Blijkbaar zijn foldertjes en de tips van de campingbaas daarvoor nog populairder. Zaken die we op onze smartphone en tablet tijdens de vakantie minder doen dan thuis zijn onder meer TV-kijken en gamen.

Dat we zo intensief gebruik maken van mobiele devices, betekent ook dat we eisen stellen aan ons vakantie-onderkomen. De helft van de mensen houdt rekening met de aanwezigheid van Wifi bij het boeken van hun vakantie. En 74% ergert zich aan het ontbreken van Wifi, een langzame verbinding of het feit dat Wifi alleen tegen betaling wordt aangeboden. Daar is dus nog werk aan de winkel voor eigenaren van vakantiewoningen en campings, al zal dit vanaf volgend jaar veel minder een issue vormen, omdat dan de roamingkosten komen te vervallen en we in Europa gewoon tegen Nederlandse tarieven mobiel kunnen internetten.

Deze inzichten laten o.a. zien dat de ‘zomerdip’ waar sommige mediumtypen mee te maken hebben, voor digitale media minder geldt. Sterker nog, we kunnen er op inspelen. Nieuwssites en –apps blijven onverminderd populair en bijvoorbeeld weersites kunnen zich zelfs verheugen in een toenemende populariteit. Dat is op zichzelf al interessant, maar we kunnen nog verder gaan door een aparte boodschap te tonen aan mensen die via een buitenlands netwerk een Nederlandse site bezoeken en waarvan we dus kunnen aannemen dat ze op vakantie zijn: een aanbod voor als ze weer thuis zijn of inspelen op die typisch Nederlandse producten die mensen vast missen als ze in het buitenland zijn en waar ze zich heerlijk op kunnen verheugen tot ze weer thuis komen. Daarnaast is de vakantieperiode bij uitstek een moment om stil te staan bij je werk en je toekomst, dus ook voor opleidingsinstituten biedt dit perspectieven.

Zo zijn er legio inhakers te verzinnen die gedurende de zomermaanden zeer specifiek gericht kunnen worden op vakantievierende Nederlanders en waarvan we nu weten dat ze hun doel bereiken. Er is dus geen enkele reden meer voor een zomerdip!

Het onderzoek werd uitgevoerd in juni 2014 onder 615 respondenten van 18 jaar en ouder.

Media-adviesbureau Initiative werkt voor merken als Burger King, Rabobank, Spa, PLUS Supermarkten, HEMA, V&D, Nederlandse Spoorwegen, PME Legend, PwC PricewaterhouseCoopers, Het Nederlandse Rode Kruis, de Bijenkorf, Kruidvat, ICI PARIS XL, Trekpleister, NVB Nederlandse Vereniging van Banken, Robeco, NCOI opleidingsgroep, Pandora, Tiffany & Co, Patek Philippe en Ritter Sport. We geven resultaatgericht advies, gebaseerd op inzicht in wat consumenten beweegt, voor alle facetten van marketingcommunicatie: business performance strategie, onderzoek,  e-commerce, creatieve concepten, geïntegreerde digitale oplossingen, activatie én slimme mediaplanning & -inkoop.

Initiative is onderdeel van Mediabrands Nederland – de media holding company voor de full service mediabureaus Initiative, UM en BPN en de digitale specialistenbureaus Cadreon (Realtime Automated Buying), Reprise (Performance marketing; SEA/SEO), Ansible (Mobile Marketing) en Spring Creek (Social Media Marketing). Marketing Sciences is het research- en analytics team van Mediabrands Nederland. Magna Global, de centrale inkoopunit voor alle Mediabrands-klanten, heeft in Nederland een marktaandeel van 23% en is daarmee de #2 media-inkoper (bron: RECMA  Report July 2013; Overall Activity Billings Netherlands). 

www.initiative.nl

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken