NOS moet inzage geven in kosten voetbalrechten
- Media
- 3 jul 2014 @ 09:36
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - TelevisiePolitiekVoetbalRechten
- 3 jul 2014 @ 09:36
- Redactie Media
De NOS moet inzage bieden in de rekeningen die de omroep jaarlijks betaalt voor het uitzenden van samenvattingen van Eredivisie-wedstrijden. Staatssecretaris Sander Dekker (OCW) heeft dat donderdag laten weten in antwoorden op vragen van VVD-Kamerlid Ton Elias. Hij wil die eis zelfs stellen aan alle programma's van de Publieke Omroep.
De bedragen die de NOS betaalt zijn vertrouwelijk als gevolg van een afspraak met Eredivisie NV. Dekker noemt de geheimhoudingsbepaling 'onbevredigend' omdat het om publiek geld gaat. Hij zal de informatie vertrouwelijk aan Kamerleden ter beschikking stellen.
Vragensteller Elias reageert tevreden op de antwoorden van zijn eigen staatssecretaris. 'Nu kan de Kamer de feiten inzien om te beoordelen of er nu wel of niet met belastinggeld gesmeten is. Commerciële omroepen die zich benadeeld voelen, kunnen een klacht bij de toezichthouder (Autoriteit Consument en Markt) neerleggen met steun van de staatssecretaris.'
Het VVD-Kamerlid wil de Mediawet aanscherpen over wat precies de taak is van de publieke omroep. 'Dit geeft commerciële omroepen een betere kans op eerlijke concurrentie.'
NOS-directeur Jan de Jong benadrukt dat de staatssecretaris al weet hoeveel zijn omroep betaalt voor de rechten. Vanmorgen zei hij in het Radio 1 Journaal: 'We zijn zeer vóór transparantie en we leggen ook graag verantwoording af. Maar dat is iets anders dan dat we het ook altijd openbaar willen of kunnen maken.'
Beperkende factor is dat de NOS contracten moet afsluiten met partijen die bezwaar maken tegen openbaarmaking van de tarieven. Gevreesd wordt dat openbaarmaking negatieve gevolgen kan hebben voor biedingen in de toekomst - als de tarieven bekend zijn zal dat de prijs in de onderhandelingen opdrijven.
Op de vraag of de Eredivisie-deal zo'n 20 miljoen euro per jaar kost, antwoordt De Jong op Radio 1: 'Zoiets ja. Maar zonder duiding en context zegt zo’n bedrag niet zoveel.' Gisteren zaten beide partijen met de staatssecretaris om de tafel.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- 20 miljoen
- Eredivisie
- NOS
- openbaar
- openbaarmaking
- Sander Dekker
- publiek geld
- rechten
- voetbal
- voetbalrechten
- belastinggeld
- VVD
- Ton Elias
- voetbalclubs
- Studio Sport
- kosten
- inzage
- Jan de Jong
- Kamervragen
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing