NPO weigert cookiebeleid aan te passen
- 15 jul 2014 @ 10:26
- Redactie Media
De Nederlandse Publieke Omroep weigert het eigen cookiebeleid aan te passen na een vernietigend rapport van privacywaakhond CBP. Dat analytische cookies zonder toestemming worden geplaatst is 'een kwestie van vooruitkijken', nu die toestemming in een voorliggende wetswijziging niet meer is vereist. Het CBP kijkt echter achteruit, als een 'conservatieve opa', aldus de NPO.
De sites van de publieke omroepen overtreden stelselmatig de privacywet, concludeerde CBP vorige week. Zowel VVD als D66 hebben inmiddels Kamervragen gesteld over de kwestie.
NPO verwerpt de conclusies van het CBP en zal het cookiebeleid niet wijzigen, bevestigt de koepelorganisatie tegenover Computerworld. 'We kunnen er niets mee en gaan het niet anders aanpakken', aldus een woordvoerster.'Het is een lelijk rapport over ons, op sommige punten zelfs kwalijk hoe ze ons wegzetten. In vergelijking met veel andere sites hebben we heel veel stappen gezet. En onze reactie en uitleg is niet of nauwelijks verwerkt.'
Het CBP-rapport draait om twee zaken: de definitie van tracking-cookies en de juridische status van analytische cookies. De omroepen plaatst beide soorten cookies zonder de vereiste toestemming, concludeert de privacy-waakhond.
De NPO vindt dat de sites van de publieke omroepen bij elkaar horen en het volgen van bezoekers met cookies over deze domeinen dus geen tracking is. 'Bovendien zijn we helemaal niet bezig met personalisering. Ons cookiebeleid is gebaseerd op plichten die we hebben die voortvloeien uit de Mediawet.'
Dat analytische cookies zonder toestemming worden geplaatst is een kwestie vooruitkijken, nu die toestemming in een voorliggende wetswijziging niet meer is vereist, aldus de NPO. Volgens de omroeporganisatie doet het 'conservatieve' CBP niets anders dan achteruit kijken, als een 'conservatieve opa'.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- Mediawet
- ruzie
- conservatief
- Kamervragen
- NPO
- Publieke Omroep
- D66
- Computerworld
- cookiewet
- privacy
- tracking
- conflict
- websites
- CBP
- VVD
- opa
- cookies
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing