NUV procedeert door tegen Tom Kabinet

NUV procedeert door tegen Tom Kabinet
  • Media
  • 24 jul 2014 @ 12:07
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnlineWebsiteE-commerceVerkoop

Het Nederlands Uitgeversverbond (NUV) bereidt verdere juridische stappen voor tegen de verkoopsite van tweedehands e-boeken Tom Kabinet. Tegelijk zegt het verbond de dialoog aan te willen gaan met de beheerders van de website.

Dat zegt NUV-directeur Geert Noorman in een gesprek met Boekblad. Afgelopen maandag besloot de Amsterdamse voorzieningenrechter dat de website TomKabinet.nl mag doorgaan met het verkopen van tweedehands elektronische boeken.

Het NUV had gevraagd om een verbod, omdat het vindt dat het systeem van Tom Kabinet 'zo lek als een mandje' is. Op de website kunnen e-books worden doorverkocht als de originele eigenaar belooft om zijn eigen kopie te verwijderen. Volgens het NUV kan dat echter niet gecontroleerd worden, ondanks het feit dat Tom Kabinet een watermerk aan beschikbare titels toevoegt, zodat e-books niet meerdere malen kunnen worden doorverkocht.

Noorman: 'Ik twijfel niet aan hun goede bedoelingen, maar we geloven niet in hun garanties. Ze kunnen nooit garanderen dat er geen gestolen boeken worden aangeboden en gebruikers hun kopieën verwijderen. Ik denk dat internet vraagt om een wezenlijk andere benadering: Online zie je een verschuiving van eigendom naar toegang. Kijk naar Spotify en Netflix.’

De redactie van Tom Kabinet reageert opgetogen op de uitspraak van de rechter en schrijft: 'Verkopers, kopers, goed nieuws, we kunnen door! Dank voor jullie steunbetuigingen de afgelopen tijd! Tom gaat de komende tijd de site verder verbeteren. Ik hoop jullie vaak te zien.' 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken