Opheffing dreigt voor oplage-instituut HOI

Opheffing dreigt voor oplage-instituut HOI
  • Media
  • 16 jul 2014 @ 12:02
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • BereikOnderzoekMediaPrint

Opheffing dreigt voor HOI, het Instituut voor Media Auditing dat de oplagecijfers bijhoudt voor de meeste Nederlandse uitgevers. Onvrede over ondoorzichtigheid van de totstandkoming van de cijfers zou ertoe hebben geleid dat veel uitgevers hun abonnement hebben opgezegd. Volgend jaar zou het doek voor HOI al kunnen vallen.

De branche zou een gecertificeerde, transparantie nieuwe oplagemeting willen nastreven, waar niet per se een bestuurlijk apparaat als HOI voor nodig is, zo meldt vakblad Adformatie. De laatste jaren is er meer dan ooit discussie over de HOI-cijfers, met name door het bij elkaar optellen van print- en digitale oplagecijfers, terwijl die cijfers slecht vergelijkbaar zijn en vaak doubleren. 

De media-organisaties NDP Nieuwsmedia en de Groep Publiekstijdschriften van het Nederlands Uitgeversverbond (NUV) zouden hun leden al hebben geadviseerd om hun HOI-abonnement op te zeggen. Naar verluidt heeft de helft van het aantal HOI-leden dat inmiddels gedaan, wat zeer waarschijnlijk betekent dat HOI in 2015 ophoudt te bestaan.

Een van de voorstellen is om de meting in het vervolg onder te brengen in het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM), dat momenteel al printcijfers bijhoudt. Betrokken partijen benadrukken dat hun prioriteit is om betrouwbare, gecertificeerde oplagecijfers te behouden en wijzen op de effecten die voortschrijdende digitalisering op metingen heeft.

Sowieso worstelt de mediabranche met nieuwe vormen van bereiksonderzoek. Digitale oplagecijfers zijn niet eenduidig, waardoor 'gegoochel met cijfers' ontstaat, aldus onderzoeker Piet Bakker. Ook bij online bereiksonderzoek is men zoekende, getuige het opheffen van STIR en het DDMM-onderzoek dat daarvoor in de plaats kwam - maar nog in de kinderschoenen staat. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken